Kakefest: Sekretær Jonas Virtanen skjærer seg et stykke kake, og håper på mer å feire etter Studentparlamentsvalget som starter 18.april.

Sosialdemokratene endrer navn

Sosialdemokratene skifter navn til Arbeiderbevegelsens studentliste for å tekkes velgerne. Men rundt om på Blindern møtes det nye navnet med skuldertrekk.

– Skål!

Det klirrer i sjampanjeglass på Villa Eika. Blide studentpolitikere, tilsynelatende sultne på både kake og valgkamp, tripper spent rundt. Den fjerde største studentlista ved Studentparlamentet ved UiO, Sosialdemokratene, heter heretter Arbeiderbevegelsens studentliste (A-lista). Det skal feires.

Håper på en «boost»

Nestleder Vetle Westlie holder en engasjert velkomsttale, og møtes med varm applaus fra et tyvetalls fremmøtte. Hans hovedbudskap er at navnet forsterker tilslutningen til listas kjerneverdier.

– Arbeiderbevegelsens verdier har alltid vært sosialdemokratiets verdier: Fellesskap, solidaritet og likhet.

Listas nye leder, Marius Hillestad, forteller imidlertid at navneendringen har en strategisk side – det er en måte å tydeliggjøre de ideologiske båndene til Arbeiderpartiet og AUF.

– Vi ser at Arbeiderpartiet får solid oppslutning blant studenter gang etter gang, mens vår egen oppslutning i studentvalg har vært relativt laber sammenliknet med dette.

Listas sekretær Jonas Virtanen stemmer i.

– Vi håper dette gir oss en boost inn mot valget!

Universitas utsendte tar høflig i mot et kakestykke, men finner det best å unnslippe når listelederen tar frem cavaflasken og varsler listefyll.

Dette er de nye studentpolitiske listene: Lover vinmonopol på Blindern og eksamensfri 18. mai

Vanskelig publikum

Behovet for en «boost» kan neppe betviles. Mens meningsmålinger viser at Arbeiderpartiet er norske studenters soleklare førstevalg, fikk Sosialdemokratene ved forrige studentvalg kun fjerde høyest oppslutning, med omlag 10 prosent.

Velgermassen på UiO er imidlertid notorisk vanskelig å nå ut til. Valgdeltakelsen forrige valg var rundt 17 prosent.

Det er da ikke så overraskende at en uhøytidelig rundspørring på Blindern indikerer labert engasjement i hva lista heter. Selv i en lunsjforsamling hvor seks av åtte stemte ved forrige valg, legges det lite i navnebyttet.

– Arbeiderbevegelsens studentliste høres jo litt selvmotsigende ut, sier Simon Brant, som studerer statistikk. Men han avfeier at han kunne latt det påvirke sin stemme.

– Det fremhever linken til Arbeiderpartiet, uten at det påvirker meg særlig, skyter studiekamerat Martin Tveten inn.

– Hvis dere ikke visste noe om partiet, ville dere helst stemt på A-lista eller på Sosialdemokratene?

Det blir stille rundt bordet.

– Kanskje det hjelper at de nå blir øverst alfabetisk, flirer Brant.

Studentparlamentsvalget starter 19. april.