Klar tale: – Kostnaden er mye større enn fordelen av å flytte ut, sier politistudent Pål Rake som sitter i Politiets Fellesforbunds studentstyre og i studentrådet ved Politihøgskolen i Oslo.

Regjeringen vurderer å flytte Politihøgskolen ut av byen: Studentene er kritiske til planene

– Jeg hadde ikke studert på Politihøgskolen hvis den ikke hadde vært i Oslo. Oslo er en av kanskje ti grunner til at jeg går på denne skolen, sier Pål Rake fra Politiets Fellesforbunds studentstyre.

– Å få en foreleser fra Kripos eller PST blir vanskeligere hvis vi flytter ut av Oslo, sier studenten Pål Rake som sitter i Politiets Fellesforbunds studentstyre og i studentrådet ved Politihøgskolen i Oslo.

Han er en av om lag 670 politistudenter som har hatt glede av sentral beliggenhet i Oslo, med kort avstand til viktige samarbeidsinstanser som Kripos, Politidirektoratet, Økokrim og Oslo Politidistrikt. Det kan det nå bli en slutt på.

I forrige uke meldte kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner at regjeringen skal utrede en mulig flytting av Politihøgskolen. Det er en del av et større prosjekt for å flytte statlige arbeidsplasser til distriktene.

Hvis Politihøgskolen flytter ut, forsvinner 672 bachelorstudenter og 260 årsverk fra Oslo.

Bakgrunn: Regjeringen vurderer å flytte Politihøgskolen ut av Oslo

Hvis vi flytter, bryter vi opp fagmiljøet som har blitt bygget opp her

Pål Rake, politistudent

– Det er bra at skolen er i Oslo. Det handler om å samle kompetanse. Hvis vi flytter, bryter vi opp fagmiljøet som har blitt bygd opp her. Dette er tross alt den ledende institusjonen for politiforskning i Skandinavia, sier Rake.

Det er fortsatt så tidlig i prosessen at det er usikkert hvor høyskolen vil flytte. Vestlandet og de tre nordligste fylkene er ikke utelukket. Rake påpeker at beliggenheten har noe å si.

– Jeg hadde ikke studert på Politihøgskolen hvis den ikke hadde vært i Oslo. Oslo er en av kanskje ti grunner til at jeg går på denne skolen.

Stor risiko

For Politihøgskolens rektor Nina Skarpenes, kom regjeringens beskjed som en stor overraskelse. I mange år har høyskolen bygget opp nær kontakt med viktige politiinstanser i Oslo, forteller hun. I tillegg har Studiebarometeret vist at studentene ved skolen er blant Norges aller mest fornøyde tre år på rad.

Nå er Skarpenes redd for at en utflytting vil skade miljøet på skolen.

– Risikoen er stor ved å bryte en langvarig oppbygging og starte på nytt et helt annet sted. Det vil berøre mange ansatte og skape usikkerhet.

Politihøgskolen vil imidlertid ikke være passive i den politiske prosessen.

Politistudent fikk hjerneslag bare 20 år gammel: - Det er jo egentlig umulig

– Det er viktig å understreke at det er snakk om en utredning, men vi tar signalene på alvor og melder oss på behandlingen av denne saken.

Også Politiets Fellesforbund vil engasjere seg i saken.

– Politiets Fellesforbund vil begynne behandlingen av denne saken i styremøtet neste uke og deretter kjøre en prosess internt før vi sier ja eller nei til flytting av Politihøgskolen, forteller leder for Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad.

Makt til distriktene

Begrunnelsen for å flytte Politihøgskolen er å spre statlige arbeidsplasser rundt om i landet. Allerede har regjeringen bestemt seg for å flytte 630 arbeidsplasser. Politihøgskolen og andre institusjoner som nå vurderes, blir eventuelt i tillegg til disse.

– Når statlige virksomheter plasseres i hele landet, kan flere få spennende karrieremuligheter i det lokalmiljøet de kommer fra, og dermed kunne flytte hjem etter fullført høyere utdanning, sier minister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Det er partiet Venstre som har stått i bresjen for å spre arbeidsplassene. Politihøgskolen i seg selv har imidlertid ikke vært det aller viktigste. Iselin Nybø, stortingsrepresentant for Venstre, sier at Politihøgskolen ikke nødvendigvis må ut av Oslo.

Politihøgskolen på trivselstoppen: Dette er høyskolene med de mest fornøyde studentene

– Når man skal ta denne vurderingen, må man ta den med et åpent blikk. Det kan også bli en annen lokalisering i Oslo, for eksempel i Groruddalen. Men det er ingenting som er klart ennå, så det blir en prosess, sier hun til Universitas.

– Valgkampen nærmer seg, og vi hører om folk på bygda som er lei av sentraliseringen til Oslo. Er dette et frieri til dem?

– Dette med å spre arbeidsplasser har Venstre alltid vært opptatt av. Det handler om å spre makt og å lage gode fagmiljøer i hele landet.

– Men selv om distriktene tjener på utflytting, kan ikke det ha negative konsekvenser for Politihøgskolen selv?

– Med sånne utflyttinger er det alltid negative og positive ting å forholde seg til. Det er viktig å understreke at det også er kompetanse i resten av landet. Men det er klart at når du har vært der i mange år og har godt samarbeid, så må det tas hensyn til.