Spent: Curt Rice sendte HiOAs universitetssøknad på onsdag.

Argumentene for og mot universitetsstatus

Onsdag formiddag leverte høyskolen universitetssøknaden til NOKUT. Nå starter ventetiden.

Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Aksershus

Argumenter for å bli universitet

• Få myndighet til å opprette studieprogrammer på alle nivåer selv, uten å søke om godkjenning.
  • Å bytte navn vil det gjøre det lettere for studenter internasjonalt. Fordi navnet «høyskole» eller «University College» er mindre kjent eller brukt på andre måter internasjonalt.
  • HiOA driver allerede med forskningsbasert utdanning, som er typisk for universiteter og kan derfor like gjerne bli et universitet.
  • Universitetsstatus krever mer forskning. Mer forskning gir bedre utdanning fordi kunnskapen alltid er oppdatert.

Høgskolen i Oslo og Akershus` (HiOA) ønske om å bli universitet har skapt stor debatt, men rektor Curt Rice er ikke i tvil om at det utelukkende er positivt å bli universitet.

– Det er tross alt det internasjonale begrepet som er mest vanlig for institusjoner for høyere utdanning og forskning.

Om HiOA skal bli et universitet har vært en het diskusjon i mange år. Høsten 2015 bestemte høyskolestyret seg for å søke om universitetsstatus. Ikke alle har imidlertid vært like begeistret over rektorens hjertesak. Ett av motargumentene som har dukket opp er at en forskningsbasert utdanning vil gå utover den yrkesrettede utdanningen og at det ikke finnes nok forelesere med doktorgrad på alle studieområder. Men rektoren mener ikke det vil bli et problem og sendte inn søknaden onsdag denne uken.

Bakgrunn: Nå søker HiOA om å bli universitet

Rice håper søknaden blir tatt opp på styremøtet til Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) i slutten av høstsemesteret. Dersom høyskolen får et ja på søknaden, kan de sende en endelig søknad til Kunnskapsdepartementet.

– Hvis søknaden blir behandlet innen ett år er jeg fornøyd, sier rektoren håpefullt.

Argumenter mot å bli universitet

• Høyskoler driver yrkesbaserte utdanning. En forskningsrettet utdanning vil gjøre det vanskeligere å gi god og praksisnærundervisning.
  • Når gode dedikerte forelesere med lang praksiserfaring går av med pensjon blir de erstattet med forskerlærere, som mangler lang praksiserfaring fra arbeidslivet.
  • Det finnes ikke nok kvalifiserte folk med doktorgrad på alle områder som høyskolen i dag underviser i. Høyskoler driver yrkesutdanning og det er ikke så mange som har doktorgrad i f. eks. grunnskoleutdanning.
  • HiOA er en av de beste høyskolene i landet, men det er ikke dermed sagt at de blir et godt universitet. HiOA kan gå fra å være en A-høgskole til et B-universitet.

Fått med deg? Studentpolitiker-traver ble kastet ut av studentparlamentet ved HiOA

Forskning svekker ikke utdanning

I en kronikk skrevet i Aftenposten sier professor i rettsvitenskap på HiOA, Elisabeth Gording Stang, at hun frykter at studentene vil lide dersom høyskolen blir et universitet.

– Universitetsstatus er ikke noe studentene vil lide under, tvert imot er det noe de vil tjene veldig godt på, forsikrer rektoren.

Men Stang er redd en forskningsbasertutdanning vil ha en negativ innvirkning på studieutbyttet.

– Jeg er bekymret for at vi svekker profesjonsutdanningen på bachelornivå, skriver Stang til Aftenposten, men Rice er uenig.

Han viser til Harvard, Stanford og Cambridge som store tunge forskningsdrevne institusjoner som også har de beste lærerutdanningene i verden

– Jeg brenner for at vi skal ta inn flere ansatte som har forskningskompetanse og erfaring fra praksisfeltet. Det blir veldig viktig for utviklingen vår fremover, og vi må finne rekrutteringsstrategier som hjelper oss med det.

Kommentar: Det finnes få gode grunner for at HiOA bør bli universitet

For og mot: Valgt eller ansatt rektor?