Vinnerteamet: Her jubler SiOs over prisen. Foto: Thorstein Diesen
Vinnerteamet: Her jubler SiOs over prisen. Foto: Thorstein Diesen

SiO fikk kreativitetspris

Det var over 900 arrangementer å velge mellom da Kreativitetsprisen 2016 skulle utdeles, men SiOs #coffeesharing-kampanje gikk seirende ut.

Helt siden 1992 har Verdensdagen for Psykisk Helse blitt markert 10. oktober. I Norge er det organisasjonen Mental Helse som har koordinert arbeidet med dagen, der over halvparten av landets kommuner arbeider for økt åpenhet rundt psykisk helse.

I den forbindelse utdeles det også en hederspris, den såkalte Kreativitetsprisen. Prisen ble vunnet av SiO for sin kampanje #coffeesharing.

– Det er veldig overraskende og hyggelig å vinne den prisen. Det føles godt at vi har klart å bygge ned tabu på en respektfull måte og få anerkjennelse for det, sier Kari Jussie Lønning, leder av SiO Helse til Universitas.

Helsebringende kaffe

Nasjonal kampanjeleder i Verdensdagen, Le Hang Duong, forteller at SiOs kampanje utmerket seg positivt ved sin kreative bruk av sosiale medier for å spre budskapet blant studenter.

Den 10. oktober 2016 delte SiO ut en todelt gratiskupong på kaffe. Den ene kupongen var til studenten selv, mens det ble oppfordret om å gi den andre kupongen til naboen på lesesalen, en man ikke kjente så godt, eller en man ikke hadde møtt på lenge.

1500 Varmende kopper

Hashtaggen ble flittig brukt for å lage små teasere med bilder og sitater, hvilket Verdensdagen beskriver som en «smart måte å kommunisere med målgruppen på». At Black Debbath i tillegg sto på scenen med den rykende ferske låta «Klein Kaffe» var med på å skape blest om kampanjen, der 1500 kaffekopper ble delt ut.