Til høyesterett: – Det er ikke til å tro at vi må kjempe i retten for å beskytte landet vårt. Jeg kan ikke tro det, og mange mennesker er enige med oss. Tro meg, sier Donald Trump tirsdag. Han utelukker heller ikke at han kommer til å ta innreiseforbudet opp til høyesterett i USA. Her snakker han til velgere under et valgkampmøte i Arizona i mars 2016. Foto: GAGE SKIDMORE, FLICKR.COM (CC)

Vinn eller forsvinn for Trump

Donald Trumps forsøk på innreiseforbud kan gå helt til Høyesterett. I mellomtiden tar norske Daniel Amin Haddadi (33) sjansen på å dra hjem.

Tidslinje over reiseforbudet

• 27. januar kommer Donald Trump med en presidentordre om innreiseforbud til USA for personer fra Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan, Syria og Jemen.
  • 29. januar utbryter det store protester ved amerikanske flyplasser mot forbudet.
  • 4. februar utstedte en føderal dommer en midlertidig forføyning mot reiseforbudet.
  • 5. februar ble anken fra Justisdepartementet avvist.
  • 6. februar var siste frist for Justisdepartementet til å levere inn ytterligere dokumentasjon.
  • 7. februar blir saken diskutert i en domstol i San Fransisco. Der kommer dommen snart. Den blir sannsynligvis anket til Høyesterett.

– Meningen til denne såkalte dommeren, som tar håndhevelse av loven bort fra landet, er latterlig og vil bli overstyrt, raste Donald Trump på sedvanlig vis 4. februar. Presidenten var misfornøyd med at hans presidentordre om et innreiseforbud ble stoppet.

På et kontor i Oregon 27. januar sitter Mohammed og klikker seg fra nyhetsside til nyhetsside. Doktorgradsstudenten i utviklingsstudier ved Oregon State University har nettopp lest at Trump har vedtatt et innreiseforbud for statsborgere fra syv nasjoner (se faktaboks).

Mohammed fortsetter den frenetiske jakten etter en avkreftende overskrift. Er dette bare falske nyheter? Avkreftelsen kommer aldri. CNN, ABC og MSNBC har alle samme beskjed: Mohammed kan ikke reise ut av landet hvis han vil tilbake igjen.

Sjokk og vantro

Nesten samtidig sitter informatikkstudenten «Ali» (19) fra Irak på rommet sitt, leser og hører på musikk. Plutselig durer mobilen hans med et pushvarsel fra appen til New York Times. Der står det at president Donald Trump skal signere en presidentordre som stopper innreise fra syv land, inkludert Irak.

– Er dette ekte? spør han romkameraten. De er begge i sjokk og vantro.

I frykt for eventuelle konsekvenser, så tør ingen av dem å stå fram med hele sitt navn – selv om innreiseforbudet foreløpig er blitt fjernet av en føderal dommer. Da er det lettere for Daniel Amin Haddadi, med både norsk og iransk statsborgerskap, å snakke åpent. Doktorgradsstudenten på Berkeley har etter over en uke i uvisshet endelig fått beskjeden om at han kan reise hjem.

– Men ting snur veldig fort her, så man kan ikke være helt sikker, sier han til Universitas.

Universitas i USA: Derfor stemmer studenter på Trump

I USA: Daniel Amin Haddadi. Foto: Vegard Giskehaug

Går ut over andre

Grunnen til at Haddadi nå tør å reise, er fordi han har fått høre fra den amerikanske ambassaden i Norge at forbudet ikke gjelder for de med dobbelt statsborgerskap.

– Jeg har møter med masterstudenter som jeg veileder i Norge og intervjuer i caseprosjektet jeg har i forbindelse med forskningen min. Hvis reisen blir avlyst betyr det flere måneder før jeg kan reise, sier han.

Selv om Haddadi kan reise hjem, er det fortsatt vanskelig for mange andre.

Hans far fikk et visa-intervju avlyst to dager i forkant. En kollega uten dobbelt statsborgerskap har ikke fått se kjæresten sin på flere måneder. Haddadi tror forbudet kommer til å ha en kraftig effekt for folket.

Hver dag vil folk bli mer splittet, mer fordomsfulle og mer ignorante»

Daniel Amin Haddadi, norsk student

– Det jeg er mer bekymret for er hva dette gjør med samholdet mellom mennesker og folks oppførsel. Når presidenten i verdens mektigste land sprer et inntrykk av at det renner folk med uønskede intensjoner inn i USA hver dag vil folk bli mer splittet, mer fordomsfulle og mer ignorante.

Aldri sett maken

Jusprofessor Mads Andenæs reagerer sterkt på innreiseforbudet. Han har ikke sett noe lignende i verken diktaturer eller demokratier.

– Å stenge ute noen som tilhører en spesiell gruppe slik, er diskriminerende og bryter med grunnloven og statens idealer. Dette har føderale domstoler sagt, sier han.

Han synes det er vanskelig å spå hva som kommer til å skje fremover. Nå er det en midlertidig forføyning som gjør at presidentordren ikke kan gjennomføres før det er avgjort i domstoler.

Saken vil bli behandlet i en domstol i San Fransisco. Utfallet vil sannsynligvis ankes videre til Høyesterett.

– Nå ser de på om det er en reell risiko eller om forbudet virkelig er grunnlovsstridig. Det kan ta lang tid og det er vanskelig å forutse, sier han.

– Er dette bare starten?

– Nei. Dette er så ille som det kan bli. Jeg kan virkelig ikke tro det, sier han.

Trump står samtidig på sitt.

– Noen ting er lovverk og andre ting er sunn fornuft. Dette er sunn fornuft, sa han tirsdag under en pressebriefing.

Husker du? Amerikanske studenter arrangerte «gråtestund» etter Trump-seier

Venter på dommen

Mens Haddadi tar sjansen på å dra hjem, må Mohammed og Ali vente å se hva som blir utfallet i domstolene i de kommende ukene.

– Dommen kan komme rimelig fort. Det var snakk om at den skulle være på plass allerede i dag. Utfordringen er at dette virker som å være en sak der ingen av partene ser ut til å gi seg, sier Haddadi på tirsdag.

Han er glad for at reiseforbudet er opphevet så lenge saken behandles.

Enda verre er det for Mohammed og Ali.

– Hva om det skjer noe med familien min? Da må jeg bestemme om jeg skal besøke dem eller gi opp utdanningen min, sier Mohammad.

– Jeg er i et fengsel, sier han.

Ali sier han føler seg fremmedgjort av landet han bor i.

– Siden forbudet kom har jeg sovet dårlig, gjort det dårligere på skolen og følt meg sårbar og alene, sier Ali.