DISSE STILLER: Kjemiprofessor Svein Stølen (fra venstre), debattleder Aslak Bonde og jusprofessor Hans Petter Graver.

Svein Stølen og Hans Petter Graver møtes til første rektorduell

Rektorkampen starter i dag.

Klokken 14.30 starter valgkampens første rektorduell. På spill står den mektigste posisjonen på Norges eldste og beste universitet.

Debatten finner sted på ærverdige Sophus Lies auditorium på Blindern. [Den vil bli streamet her (kun lyd)](1)

Ordstyrer er Aslak Bonde, politisk kommentator for Morgenbladet.

Bli kjent med rektorkandidatene: Svein Stølen og Hans Petter Graver(3)

Fredag gikk fristen ut for å stille som kandidat til valget. Det verserte rykter om at en kvinnelige kandidat ville lansere sitt kandidatur helt på tampen, men de viste seg ikke å stemme.

I valget står studentenes stemmer for 25 prosent av den vektede totalen, i motsetning til akademikernes 53 prosent. De resterende 22 prosentene går til de teknisk-administrativt ansatte.

Selve valget vil foregå i tidsrommet 3. til 20. april. Studenter og ansatte ved UiO kan stemme.

Svein Stølen

Svein Stølen lanserte sitt kandidatur først. Med seg på laget har han franskprofessor Gro Bjørnerud Mo som prorektorkandidat, professor i statsvitenskap Åse Gornitzka og medisinprofessor Per Morten Sandset som viserektorkandidater.

– Vi føler at det kanskje ikke har vært nok fokus på utdanning og læringsmiljø over lengre tid nå. For å si det sånn – vi har flere samfunnsoppdrag som institusjon, og alle er like viktige, men av dem er det utdanning vi har utviklet minst de siste årene. Derfor er det det vi må ta tak i, sa Stølen til Universitas i januar.

Hans Petter Graver

Hans Petter Graver avviste først at han skulle stille, men så var det noe som fikk han på andre tanker.

– Det som har motivert meg spesielt er utviklingen det siste året. Vitenskapens verdier, sannhet og rasjonalitet er under press. Og da er det enda viktigere at universitetet er oppdatert, aktuelt og tar initiativet i samfunnsutviklingen, sa han til Universitas forrige måned.

Med seg på laget får han medisinprofessor Jan Frich som viserektorkandidat og molekylærbiologiprofessor Inger Sandlie som prorektorkandidat.

Les mer: Akademikerkjendis Kristian Gundersern har valgt side i rektorkampen