REKTOR: Ole Petter Ottersen valgte å takke nei til Gøteborg. Nå ser det ut som han velger den svenske hovedstaden i stedet. Arkivfoto: Christian Breidlid

Rektor Ole Petter Ottersen sier nei til rektorjobb i Göteborg

UiO-rektor Ole Petter Ottersen var høyaktuell som ny rektor ved Göteborgs universitet. Nå takker han nei til jobben.

Onsdag 11. januar ble nåværende rektor ved Universitetet i Oslo (UiO) [innstilt som ny rektor ved Göteborgs universitet i Sverige](2). Nå er ikke lenger Ole Petter Ottersen interessert i å være rektor i Sveriges nest største by.

I et brev til styret ved Göteborgs universitet bekrefter UiO-rektoren dette, og forslaget om å ansette Ottersen er derfor trukket tilbake på et ekstraordinært styremøte i dag. Det skriver nettstedet Khrono. Styreleder Cecilia Schelin Seidegård begrunner situasjonen med at Ottersen også er aktuell som rektorkandidat ved Karolinska institutet i Sverige.

– Styret hadde to meget sterke kandidater å ta stilling til. Hadde vi visst at en av dem var aktuell i en annen rekrutteringsprosess hadde vår beslutning blitt en annen, sier Seidegård, i en pressemelding fra Göteborgs universitet.

Tirsdag vil Karolinska institutet ta opp saken i et ekstraordinært styremøte. Siden Ottersen er ferdig med sin andre rektorperiode ved Universitetet i Oslo kan han ikke stille til gjenvalg der. Nå ser det altså ut til at Ottersen blir rektor ved Karolinska Institutet i Stockholm.

Universitas har ikke lyktes med å få en kommentar fra Ole Petter Ottersen.