MISTILLITEN RÅDER: Tre medlemmer av arbeidsutvalget hos Studentparlamentet ved HiOA har vendt seg mot det siste medlemmet. Arkivfoto: Hans Dalane Hval

Mistillitsforslag mot studentpolitiker ved HiOA

Studentleder Sunniva Myrene Braaten og to andre medlemmer av arbeidsutvalget har rettet mistillit mot William Sæbø.

«Vi har prøvd alt vi kan for å unngå denne situasjonen, men har nå kommet dit at det ikke lenger kan unngås. Vi ønsker at Studentparlamentet skal forstå at å stille mistillit er absolutt siste utvei for oss. Vi har gjort alt vi kan for å unngå denne situasjonen.»

Det skriver Studentsparlamentets leder Sunniva Myrene Braaten, nestleder Helene Kongerud og læringsmiljøansvarlig Einar Beck-Olsen i innkallelsen til et ekstraordinært parlamentsmøte ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

De er alle medlemmer av arbeidsutvalget, parlamentets utøvende organ, og fremmer et mistillitsforslag mot det fjerde og siste medlemmet av utvalget, fagpolitisk ansvarlig William Sæbø.

Dårlig arbeidsmiljø

Bakgrunnen for mistillitsforslaget er en rekke anklager om Sæbøs oppførsel. Dype samarbeidsproblemer mellom Sæbø og resten av utvalget skal ha gått så langt at arbeidsmiljøet beskrives som «uutholdelig».

Arbeidsutvalget skriver at de siden starten av høstsemesteret har jobbet aktivt for å bedre arbeidsmiljøet uten at det har hjulpet.

Det toppet seg mandag i forrige uke da utvalget ba Sæbø om å trekke seg. Da han nektet å rette seg etter dette ønsket, annonserte utvalget at de ville fremme et mistillitsforslag mot han.

Arbeidsutvalget presiserer at det ikke er Sæbøs faglige kunnskap som er bakgrunnen for mistillitsforslaget.

Sæbø har selv rettet mistillitsforslag mot en tidligere leder: – Studentdemokratiet har i lengre tid ligget i vanry

MISFORNØYD: Studentleder Sunniva Myrene Braaten står bak mistillitsforslaget. Arkivfoto: Sjur Stølen

Ønsker åpenhet

For at et medlem skal bli kastet ut av arbeidsutvalget må det behandles av hele parlamentet. Vanligvis skal mistillitsforslag innad i Studentparlamentet behandles på et lukket møte, men Sæbø har selv bedt om at det skal behandles åpent.

– I utgangspunktet skulle jeg ønske at saken ble behandlet internt, men når det har gått så langt som dette ønsker jeg åpenhet av prinsipielle årsaker, sier han til Universitas.

Han forteller at dette er en veldig vanskelig sak for han, men vil ikke si så mye mer og henviser til sine bemerkninger i sakspapirene. Der legger han vekt på at han har Aspergers syndrom og at han alltid har vært åpen om det.

«Til å begynne med vil jeg si at si at jeg har diagnosen Aspergers syndrom. Dette har jeg valgt å være åpen om og det var kjent for både arbeidsutvalget og parlamentet da jeg ble valgt til fagpolitisk ansvarlig. Jeg har siden valget og frem til den dag i dag vært ufattelig stolt over at studentdemokratiet ved HiOA har heiet frem mangfold og gjort plass til en som meg. Denne situasjonen gjør meg derfor ekstra lei.»

– Utrolig kjipt

Sæbø forteller at det politiske arbeidet har vært bra, men erkjenner at arbeidsmiljøet ikke har vært helt på topp og forteller at han har vanskeligere for å kontrollere oppførselen sin enn det andre har.

«Jeg har nok ropt litt mye når stemningen ikke har vært så god», står det i sakspapirene.

Til tross for at arbeidsutvalget har vært gjennom flere runder med konflikthåndtering, mener Sæbø det ikke har blitt gjort nok. Til tross for mistillitsforslaget ønsker han ikke å gi seg som fagpolitisk ansvarlig.

«Jeg synes det er utrolig kjipt at kollegaene mine har så lite lyst til å jobbe med meg at de går til et så drastisk tiltak. Jeg har fremdeles troen på og et sterkt ønske om samarbeid med kontoret og fortsette å jobbe for studentene ved HiOA sine interesser», skriver han.

Universitas har vært i kontakt med studentleder Sunniva Myrene Braaten. Hun ønsker ikke å utdype anklagene, og henviser til det ekstraordinære parlamentsmøte som vil bli gjennomført 2. februar.