Frister med dataspill

Universitetet satser på to dataanimerte snegler og en grønn skilpadde i kampen for å lokke til seg nye studenter.

Publisert

Informasjonsavdelingen ved Universitetet har brukt to år og 300,000 kroner på å utvikle et spill som kan lokke nye studenter til Universitetet. Spillet ble lansert på Universitetets nettsider for en knapp uke siden, og har siden hatt rundt 4500 treff.

Spillet er utformet i en barnevennlig stil med snegler og skilpadder som guider deg rundt i et lite studieunivers. Spørsmål som «hvilke fag hater du?» og «hvilken farge har du på håret?» skal guide studentene i riktig studieretning.

Etter noen får spørsmål og påfølgende museklikk, forteller det interaktive spørreskjemaet hvilket studium som passer best for deg.

Annerledes morsomt

– Utgangspunktet var å tenke litt annerledes i måten å presentere studiene ved og livet rundt Universitetet på. Da tenkte vi at et morsomt spill kunne være tingen, sier Birgitte Blom som er seksjonssjef for informasjonsavdelingen ved Universitetet i Oslo.

Prosjektet er resultat av et samarbeid mellom studiekonsulenter fra alle Universitetets fakulteter og webfirmaet Hyperlinkto som har spesialisert seg på e-læring.

– Ettersom flere og flere ungdommer benytter seg av Internett når de skal finne informasjon om læringssteder, valgte vi å satse på nettopp dette. Spillet har vært utprøvd på utdanningsmesser og responsen har vært god, sier Blom.

Noen mangler

Studentene Daniel Pedersen og Christin Krohn har testet spillet. Begge fikk til svar at informatikk var faget de burde satse på. Krohn fikk samfunnsfag rangert som nummer to, mens jus var det nest beste studievalget for Pedersen. Studentene studerer i dag heholdsvis samfunnsøkonomi og statsvitenskap.

– Informatikk kunne jeg ikke ha tenkt meg i det hele tatt, sier Krohn.

– Ikke jeg heller. Informatikk er helt feil, men de tre alternativene under passer ganske bra, fortsetter Pedersen.

– Kanskje de forsøker å rekruttere folk til informatikkstudier, sier Krohn og ler.

Hun synes at svaralternativene som ble presentert under spillet var for lite dekkende og at stilen var for barnslig.

– Det er tross alt potensielle universitetsstudenter spillet skal appellere til, og i det ville ikke tatt seg ut hvis Oxford eller Cambridge presenterte noe liknende. Men det hadde jo vært litt morsomt hvis det hadde vært en liten Kaare Norum som tasset rundt i stedet for en skilpadde, avslutter Krohn.