REKTOR: Ottersen kan gå fra rektorjobb til rektorjobb. Arkivfoto: Christian Breidlid

Ottersen ny rektor i Gøteborg – hvis regjeringen godkjenner det

Rektor ved Universitetet, Ole Petter Ottersen, har i dag blitt innstilt som rektor ved Göteborg universitet.

Det bekrefter han ovenfor Universitas tirsdag ettermiddag.

– Styret går inn for å foreslå meg som ny rektor, men i Sverige besluttes det endelig av regjeringen så noe offisielt tilbud har jeg ikke fått ennå.

– Men mulighetene for ny jobb er gode?

– Hehe, det kan man jo si! Det er uansett kjempehyggelig å bli foreslått som rektor på et godt universitet.

Dermed kommer Ottersen mest sannsynlig til å gå rett over i ny stilling når han slutter som rektor ved Universitetet i Oslo ved sommeren. Sammen med Peter Aronsson og Eva Wiberg kjempet han om stillingen ved det svenske universitetet. Først kastet Aronsson inn håndkleet, før Ottersen ble innstilt av hörandefôrsamlingen foran Wiberg.

Før jul skrev Khrono at Ottersen var foreslått som rektor ved Karolinska Institutet i Stockholm, men nå ser det altså ut til at han heller velger å bli rektor i Sveriges nest største by.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, gratulerer Ole Petter Ottersen med ny jobb på tidslinjen hans på Facebook.

Siden Ottersen er ferdig med sin andre rektorperiode ved Universitetet i Oslo kan han ikke stille til gjenvalg.