KLAR: Kvinnen med muligens Norges sterkeste CV fra studentpolitikken både gleder seg og er spent på jobben som styreleder i SiO.

Gabrielle Legrand Gjerdset er ny styreleder i SiO

Denne uken tok Gabrielle Legrand Gjerdset fatt på jobben som styreleder i SiO, nå er hun klar for å øke studentvelferden.

Jeg kjenner studentlivets utfordringer ganske godt

– Jeg er et resultat av Blindern, en generalist som kan gjøre masse forskjellig.

Slik beskriver den nyvalgte styrelederen i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), Gabrielle Legrand Gjerdset, seg selv.

Mandag 2. januar ble hun offisielt innsatt som styreleder i konsernet med omsetning på én milliard kroner. Bare noen få uker tidligere leverte hun endelig masteroppgaven sin i historie, men selv om hun har ansvaret for 40 spisesteder, fem treningssentre og nær 8500 studentboliger, er hun ikke ferdig å studere av den grunn.

– Jeg kommer til å ta noen enkeltemner, forhåpentligvis i litteratur, selv om jeg er klar over at det blir mye jobb fremover.

Historikeren er ikke ukjent i studentpolitikken og har en CV på dette området som få kan matche: Landsstyrerepresentant i NSO, leder for Venstrealliansen, leder for Studentparlamentet og nå altså styreleder i SiO er bare noen av vervene hun kan vise til siden hun flyttet til Oslo fra Molde i 2009.

– Jeg kjenner studentlivets utfordringer ganske godt, sier Gjerdset beskjedent.

Lest denne? Gabrielle tilbød sofaen sin til hjemløse studenter

Tre hjertesaker

– Jeg er spent på å ta fatt på oppgaven og tror det bare er sunt å ha litt sommerfugler i magen og ærefrykt for oppdraget.

Oppdraget hun snakker om er å sikre en god studentvelferd for alle Oslos studenter. Den nye styrelederen er spesielt opptatt av at alle skal ha lik rett til utdanning og lister opp tre hjertesaker under denne paraplyen.

– For det første er det viktig at SiO har et spesielt fokus på miljøet. For det andre må SiO bidra til et godt bomiljø. Det skal være hyggelig å bo i en SiO-bolig.

Her mener hun at SiO som boligutbygger har et klart forbedringspotensial.

– Det er mye mer man kan gjøre med tanke på sosiale tiltak. Studenter ønsker ofte å bo alene i enkeltleiligheter, da må det legges til rette for at studentene kan møtes utenfor leilighetene i gode lokaler.

Nettopp det å legge til rette for sosiale sammenkomster henger tett sammen med hennes tredje hjertesak, studentenes psykiske helse. I fjor høst ble det kjent at [SiO Helse flytter fra Blindern](5) til nye lokaler i sentrum.

– Det er viktig at flyttingen av helsetilbudet foregår på en god måte, og at studenter er klar over hvilket tilbud de faktisk har, sier Gjerdset.

Tro det eller ei! Gabrielle fikk utdelt feil eksamen!

Et spennende år i møte

Tjuesyv-åringen fra Torvik i Romsdal gleder seg til å ta fatt på det store ansvaret, men legger ikke skjul på at SiO også har en del utfordringer i det nye året.

– Det er en utfordring å være synlig og relevant for alle studenter, innrømmer hun.

Ved inngangen til det nye året har omleggingen av hektopris på Frederikke møtt kritikk fra blant annet Universitas´ lesere. Dette mener Gjerdset at det er viktig SiO tar på alvor.

– Vi ser at tilbudet på mat og drikke blir bedre og bedre mottatt, men det er absolutt rom for forbedring, sier hun.

Løsvekt på Frederikke-kantinen eller fastpris på SV-kantinen?

– Jeg går for løsvekt på Frederikke-kantinen, så får jeg plukke strategisk, ler hun.

2017 er akkurat i startgropen og Gabrielle Legrand Gjerdset ser frem til et spennende år for studenter, ikke minst med et nytt stortingsvalg på trappene.

– De store endringene for oslostudentene skjer i det politiske landskapet, og jeg håper de fortsetter å satse på studentene. Jeg håper at etter valget er det enda flere boliger å bo i, enda bedre mat og drikke og at flere har kjennskap til det helsetilbudet studenter har.

Fikk du med deg? Dette er studentpolitikkens mørke bakside

Dette er studentlederne i Oslo:

NSO-leder [Marianne Andenæs](1)

Leder av Velferdstinget, [Aleksander Gjøsæter](4)

UiO-leder [Hans Christian Paulsen](2)

HiOA-leder [Sunniva Myrene Braaten](3)

SBIO-leder [Andreas Kustås](9)

sondremm@universitas.no