Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals

Partene har skrevet under på en intensjonsavtale og målet er å komme i havn tidlig på nyåret.

I en pressemelding skriver Anthon B Nilsen Utdanning at konsernet vil satse mer på yrkesutdanning og mindre på statsstøttede høyskoler.

– I løpet av høsten har ledelsen og styret i Anthon B Nilsen Utdanning arbeidet med strategien for konsernets videre utvikling. Vi har hatt fokus på hvordan vi skal sikre at våre virksomheter får best mulige forutsetninger for å utvikle seg og vi har diskutert hvilke områder vi bør og skal satse på videre, heter det i pressemeldingen.

– Juvelen i kronen

Derfor har stiftelsen nå inngått en intensjonsavtale med Høyskolen Kristiania – Ernst G Mortensen Stiftelse for å diskutere et eventuelt salg av Westerdals ACT.

– Høyskolen Kristiania og Westerdals Oslo ACT har relaterte utdanningstilbud og er en god strategisk match. Slik vi ser det, passer disse to høyskolene som hånd i hanske. Vi har lenge ment at Westerdals Oslo ACT ville være juvelen i skolekronen vår, sier administrerende direktør Solfrid Lind ved Høyskolen Kristiania.

Fikk du med deg? Westerdals-rektor bekymret for fremtiden

Orientert om Westerdals-konfliktene

Det er de mye omtalte Løvenskiold-brødrene som er eierne Anthon B Nilsen Utdanning. De har vært i hardt vær etter at Dagens Næringsliv avslørte at 105 millioner kroner var tatt ut av Westerdals i fjor høst.

Senere har det også blitt avdekket en rekke ulovligheter ved privatskolen som har fått tidligere elever til å [kreve flere millioner kroner tilbakebetalt](4).

Bakgrunn: Hvor er penga?

Høyskolen Kristiania skriver at de som kjøper er fullt orientert om de tvistene Westerdals Oslo ACT er involvert i med tidligere studenter og Kunnskapsdepartementet.

– Som ny eier vil Høyskolen Kristiania forholde seg profesjonelt og ansvarlig til Westerdals Oslo ACTs arbeid med tvistesakene og utfallet av disse, heter det i pressemeldingen.

Selger: Westerdals-eier Nicolai Løvenskiold er i ferd med å selge «drømmefabrikken» sin