Fornøyd: Til tross for et hardt år mener DNS-leder Trygve Haaland at alt er i skjønneste orden.

DNS-leder om katastrofeåret: – Det går ganske greit

DNS-leder Trygve Haaland har ryddet opp etter et år med personalkonflikter og økonomisk rot.

– Det har gått ganske greit. Denne høsten har vi ryddet opp en del organisatorisk, og vi ser ut til å komme oss ganske godt ut av det hele. Det var en del opprydding med rutiner og sånn som ikke er så interessant, sier Trygve Haaland, leder for Det Norske Studentersamfund (DNS), når han skal oppsummere året i forkant av årets siste medlemsmøte 23. november.

– Du synes ikke det har vært et vanskelig år?

– Vi har klart det ganske bra. Vi har mange flinke folk her, og vi får gjort de nødvendige grepene når vi først setter oss ned og ser på det. Det er bare på grunn av folka her at vi får ting til å gå så bra, sier han.

Likevel er det liten tvil om at 2016 har vært et hardt år for studentorganisasjonen. Året begynte med at Markus Knutsen tok over som formann i januar. I starten gikk økonomien tilsynelatende som en kule etter mange år med trøbbel. Men i august måtte Knutsen gå av etter store personalkonflikter. I tillegg måtte han svare for økonomisk rot på et ekstraordinært medlemsmøte.

Vil ikke kommentere

Knutsen-saken vil ikke Haaland si noe om.

– Den ønsker jeg ikke å kommentere ytterligere. Det er ikke så mye nytt der.

Noe nytt er det imidlertid på medlemsmøtet onsdag. I oktober hadde DNS nok et ekstraordinært møte for å endre vedtektene, slik at de kunne restrukturere organisasjonen.

Prosessen har vært i gang siden i fjor. På medlemsmøtet skal det være valg av styre, formann, direktør og desisjon. Haaland sier at omleggingen handler om å gjøre organisasjonen mer tydelig strukturert, og at styret skal ha mer makt.

– Vi håper at selve driften på huset vil bli enda bedre, litt mer samkjørt og kunne frigi styremedlemmer, så de kan gjøre mer av det de har lyst til. Det er mest for å tydeliggjøre hvem som gjør hva, både for foreninger og andre studenter.

God økonomi

Haaland forteller at perioden fremover i stor grad vil handle om å omstille seg den nye strukturen. I tillegg skal han jobbe for at Chateau Neuf blir mer synlig for Oslo-studentene.

Økonomien sier han det går bra med.

– Det ser ut som vi går ganske greit ut av dette året økonomisk. Til neste år ser det også ut til at det går ganske bra. Vi har noen arrangementsavtaler liggende inne allerede, så vi vet at aktiviteten kommer til å være ganske god, sier han.