Endringsvillig: Torbjørn Røe Isaksen mener tysk har svekket sin stilling i Norge. Det vil han gjøre noe med. Arkivfoto: Hanne Marie Lenth Solbø

INTERVJUET: Torbjørn Røe Isaksen vil sende studenter til Tyskland

Sprechen Sie Deutsch? Hvis du er en av dem som ikke forsto spørsmålet, vil kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen lokke deg til Tyskland.

Dette er saken

• Det er cirka 500 norske studenter i Tyskland
  • Kunnskapminister Torbjørn Røe Isaksen vil at enda flere norske studenter skal studere i Tyskland
  • Han bevilger derfor en million kroner til en ny stilling i ANSA, foreningen for norske studenter i utlandet, i tillegg til mer støtte til skoler som samarbeider med tyske skoler.

– I Storbritannia er det 5 565 norske studenter. I Tyskland er det bare 500. Hvorfor er Tyskland så lite attraktivt for norske studenter?

– Jeg tror det er to grunner. Den første grunnen er språk eller som de sier i Tyskland «Sprache». Den andre grunnen er at det er flere utdanningsinstitusjoner som er kjent i Storbritannia enn i Tyskland. Det er imidlertid ingen grunn til at det skal være sånn. Det er minst like viktig at studenter velger å studere i Tyskland som i Storbritannia.

– Hva tenker du om det er så få norske studenter i Tyskland?

– Jeg tenker at det er for få. Jeg vil at flere studenter skal studere i utlandet og særlig i Tyskland. Det som er så rart er at samtidig som at tallet på norske studenter i utlandet har skutt i været, har studenter i Tyskland holdt seg stabilt. Det må det gjøres noe med.

– Hva slags unik kompetanse får man ved å studere i Tyskland?

– Det er selvfølgelig ikke en helt fremmed kultur, men likevel får man oppleve et annet utdanningssystem. Andre fagmiljøer kan bidra til å utvide studentens horisont. I tillegg får man en spesielt god kompetanse i tysk, og det er svært ettertraktet. Etter engelsk er tysk det fremmedspråket som flest arbeidsgivere ønsker seg.

– Mangler denne kunnskapen blant ferdig utdannede i dag?

– Ja, og det nettopp derfor vi har laget en kunnskapsstrategi for Tyskland. Tidligere hadde landet en sterk stilling i Norge, men jeg tror vi de siste årene har tatt Tyskland litt for gitt. Det er det ingen grunn til.

– Du vil bevilge en million kroner til en ny stilling i ANSA, og utvide retten til språkkurs. Er dette nok til å utgjøre en forskjell?

– Norske studenter i Tyskland vil nok ikke skyte i været som følge av disse tiltakene, men det er hvert fall nok til å bidra. En av forskjellene mellom Storbritannia og Tyskland, er at Tyskland ikke har et sentralt opptakssystem slik som i Storbritannia. Det kan derfor mange som faller av når de møter den tyske opptaksprosessen. Den nye stillingen i ANSA vil hjelpe norske studenter med å søke seg inn på tyske universiteter.

– Er det grunn til å tro, med tanke på de stadig voksende økonomiene i blant annet Asia, at Tyskland vil være like relevant for Norge i fremtiden?

– Det er ingen grunn til å tro at de fremvoksende økonomiene vil ta plassen som Tyskland innehar i verdensøkonomien. Om man studerer hvilke land som handler med hverandre, vil man oppdage at geografisk nærhet er svært viktig. Tyskland er den politiske og økonomiske stormakten i Europa, og det er ingen grunn til at dette vil endre seg.

– Har tysk blitt nedprioritert i norsk skole og høyere utdanning?

– Tysk har fortsatt en veldig sterk stilling i Norge, men relativt sett har tyskens stilling blitt svekket. Dette mener jeg er negativt. Likevel er det viktig å understreke at vi ikke går til krig mot spansk og fransk, når vi vil styrke tysk og Tysklands stilling i Norge. Tyskland er tross alt en av våre største handelspartnere, og en stormakt i Europa.