Not my fucking president: Studenter utrykte sin tydelige misnøye i New Yorks gater.

– I kveld er starten på en revolusjon ingen av oss gir opp

Meningene er splittet blant amerikanske studenter. Men en ting er sikkert: De er sinte og vil kjempe til de får det som de vil.

«Fuck Trump! Fuck Mike Pence!»

Ropene kommer fra tusener av mennesker som har samlet seg i et tog som går fra Union Square til 56th ave og slutter foran Trump Tower onsdag kveld. De fleste er unge mennesker eller såkalte «millennials». De som tidligere er kritisert for å være politisk korrekte og stille, ligner ikke på seg selv i dag.

Onsdagens valgresultat kom som en bombe fra tom himmel for amerikanske studenter. Reaksjonene i ettertid har ikke vært få. På campuser over hele USA har studenter samlet seg for å gå i protesttog. På onsdag ble en eksamen ved Yale, gjort valgfri for de studentene som tok det tungt. Det samme rapporterte flere andre skoler. Og mange universiteter har tilbudt psykologhjelp og snakkestunder til studenter.

Likevel var det bare 55 prosent av amerikanere fra 18 til 29 år som stemte på Clinton. I motsetning, stemte 60 prosent Obama i 2012, ifølge CNN. Trump fikk bare 37 prosent oppslutning blant de yngste velgerne.

«Not my president»

På Fifth Ave foran Trump Tower er stemningen intens. Flere har klatret opp på bygningstilaser. En gutt holder et «jeg er bare trist» skilt. Bak står to jenter på en steinpotte med en døende plante. Begge har et hjemmelaget skilt med ordene «Love Trumps hate» på.

– I kveld er starten på en revolusjon ingen av oss gir opp, sier Ricki Blakesberg til Universitas. Begge studerer kunsthistorie ved et universitet i en liten by utenfor New York. Øynene til Ricki er røde og sminken er forsiktig gnidd utover. Det er tydelig at hun har grått.

– Jeg gråt når jeg våknet. Som kvinne føler meg mindreverdig. Valget har tatt bort min «female power». Hillary har alltid inspirert meg og fått meg til å føle meg mektig, men det viser at det ikke er nok. Kvinner blir ikke presidenter i dette landet. Jeg er så jævlig lei meg i dag. Likevel føler jeg meg litt sterkere etter å ha vært her, sier hun

Venninnen Molly Fulton (21) er enig.

– Jeg vet ikke hva som vil skje med landet vårt nå, men det vil være en ekstrem separering fra rase, miljøet og økonomi. Det virker som det eneste som betyr noe for Trump er penger.

«I reject the president-elect»

Litt lengere ned i gata, treffer Universitas på Jenny Elias (18) og Bea Damico (18). Begge er fotostudenter som bærer på et «black lives matter»-skilt.

– Vi føler oss utmattet, sier de. De har stått i tre timer i strekk og ropt «fuck Donald Trump». På tirsdag kveld satt de mistroende og så på valget.

– Det er på tide at menneskene i landet kommer sammen og gjøre noe med tilstanden vi er i, sier Bea. Hun tror det blir mye opprør framover. Begge to er dypt uenig med at de ulovlige immigrantene, Trump snakker om, er et problem.

– De har jo bygget landet vårt. De tar jobber vi ikke gidder å ta! roper Dimico. Ingen av jentene tror Hillary tapte fordi hun var kvinne.

– Jeg personlig stemte ikke på Hillary. Jeg liker henne ikke. Men hun er mye bedre enn Trump. Jeg tror det er et problem med Hillary fordi man ikke kan si navnet hennes uten at noen vil påstå at hun er kriminell, sier Jenny.

«My body, my choice»

To gutter, dypt i en samtale, står på fortauet litt utenfor mengden. De har akkurat flyttet til New York fra henholdsvis Ohio og North Carolina. Jackson Bicknell (23) og Simon Schiff (23) forteller at de har følt på alle negative følelser siden valgnatten.

– Menneskene som var her var primært under 30 år, og det sier mye om valget. Hvis du ser hvem som stemmer på hva, så ser du at flere unge mennesker stemte på demokratisk parti, sier Jackson og fortsetter:

– Til en viss grad så representerer Hillary det kritikerne sier. Hun er «det etablerte». Og jeg er ikke enig med alt av poltikken til Hillary. Jeg heller mye mer til Bernie Sanders, men jeg tror ikke han hadde vunnet valget heller, sier Jackson.

Simon er ikke enig.

– Jeg tror han hadde vunnet og jeg tror en stor del av valget handler om sexisme. Trump slapp unna med så mye, mens Clinton måtte unnskylde alt hun gjorde feil fordi hun er kvinne, sier han.

Begge er frustrerte over at den eldre generasjonen stemte fram Trump.

– Vi må leve med dette lenge. De må ikke leve på denne planeten så lenge som vi må, sier Jackson.