Sørgestund: Mens halve landet feirer seieren til Donald Trump i presidentvalget er mange studenter triste og nedbrutte. Her fra en Trump-rally i New York i helgen. Arkivfoto: Matthis Kleeb Solheim.

Amerikanske studenter arrangerer «gråtestund» etter Trump-seier

På flere campus i USA settes det i gang tiltak for å trøste studenter som er sjokkerte over resultatet av presidentvalget. Noen deler ut lommetørklær og kakao.

Valgresultatet denne uken kom som et sjokk på mange. [Flertallet av amerikanske studenter stemte på Hillary Clinton](1) og mange sørger nå over at republikanernes kandidat Donald Trump er valgt inn som landets neste president.

Det gir sine utslag på amerikanske campus. Ved det prestisjefulle Cornell University samlet dusinvis av studenter seg på onsdag for å sørge sammen i en såkalt «cry-in» (gråtestund), ifølge Wall Street Journal. Ansatte ved lærestedet delte ut lommetørklær og kakao.

Se intervjuer med studentene her

– Farlig valg

I tillegg avlyste flere professorer ved Cornell forelesningene sine onsdag. En av dem var professor Jane-Marie Law som avlyste en forelesning i Introduction to Japan and Religion .

– Jeg var så urolig og bekymret for at jeg ville knekke sammen ved å tenke på hvor farlig valget amerikanske velgere – halvparten av dem – gjorde i går natt er, sier hun til studentavisen The Cornell Daily Sun.

Emosjonelt nedbrutt

Cornell-studenter og ansatte er ikke de eneste som reagerer på valgresultatet. Ved University of Kansas ble studenter påminnet om at universitetet tilbyr terapihunder annenhver onsdag.

Ved Harvard utsetter professorer eksamen for å gjøre det enklere for studenter å takle valgresultatet.

Brett Flehinger avlyste sin historieforelesning.

– Studenter er emosjonelt nedbrutt og ikke i posisjon til å lære. Det var tydelig at folk var triste og utslitte, sier han til studentavisen The Harvard Crimson.