Frustrert: Jørgen Wien ville levere masteroppgaven innen normert tid, men valgte praktikantopphold i stedet. – Jeg er ett semester over tiden, men kan risikere å måtte vente et år med å bli ferdig, sier han.

– Masterstudenter straffes for praktikantopphold

Studentpraktikanter tvinges til å utsette masteroppgaven med inntil ett år. Masterstudent mener han går glipp av relevant arbeidserfaring.

– Å være praktikant på en ambassade er en mulighet til å få arbeidserfaring, noe som kan være vanskelig å få i løpet av sosialantropologi-studiet, sier Jørgen Wien, masterstudent i sosialantropologi.

Wien skriver om etnisk forsoning blant unge i Bosnia. Derfor ønsket han å arbeide som praktikant på den norske ambassaden i Sarajevo.

– Oppholdet forutsetter at man er student, så det var den eneste muligheten til å få den erfaringen, sier han.

Han skulle levert masteravhandlingen våren 2016, men fordi han valgte å reise, er han ett semester på overtid.

– Jeg søkte til instituttet om å få permisjon fra studiet. Jeg hadde jo håp om å få det innvilget, men fikk ikke det, sier masterstudenten.

Gjør ingen unntak

Avslaget på Wiens søknad om få praktikantoppholdet godkjent var standardisert og dårlig begrunnet, mener han.

– Instituttet sa at jeg ikke hadde noen gyldig grunn til å få dra fordi det ikke var relevant for masteroppgaven, kanskje fordi jeg var i Bosnia på feltarbeid tidligere i graden. Det er jeg helt uenig i. Oppholdet hadde relevans for oppgaven min. Jeg fikk mer innsikt i landets politikk, samfunnsliv og i samfunnssektoren, sier han.

Studiekonsulent ved instituttet, Elisa Vik, sier at kriteriene for innvilgelse av permisjon inngås på fakultetsnivå. Hun sier søknadene vurderes etter studieprogrammets struktur og oppbygning.

– I saksbehandlingen forholder man seg til kriteriene som er gitt, skriver hun i en e-post.

Instituttet gir vanligvis ikke permisjon for arbeid. Dermed får studenter som reiser på praktikantopphold ett semesters forsinkelse i masteren.

Velger bort praktikantopphold

Solfrid Ingriddatter Nordrum er også masterstudent i sosialantropologi. Hun valgte bort praktikantoppholdet slik at hun kunne levere masteroppgaven til normert tid.

– Å ikke levere oppgaven i tide er ikke særlig gunstig, spesielt hvis man vil søke doktorgrad etterpå, sier hun.

Nordrum sier kontakten mellom studieprogrammet og arbeidslivet er begrenset, og mener derfor det er synd at instituttet ikke gjør unntak.

Vi forberedes ikke på å gjøre noe yrkesrelatert etter studiene.

Solfrid Ingriddatter Nordrum, student ved sosialantropologisk institutt ved UiO.

– Vi forberedes ikke på å gjøre noe yrkesrelatert etter studiene. Sosialantropologi er ikke et yrkesspesifikt studium, så det er viktig at vi får prøvd oss litt ut mens vi studerer, sier hun.

Studenten tror utfallet av det alminnelige tilbudet kan føre til at andre studenter også velger bort praktikantoppholdet.

– Den eneste muligheten man har til å være praktikant på en ambassade er igjennom masteren, men mange kommer nok til å unngå det når de forstår at det ikke er en mulighet. Det virker som om masterstudentene straffes for praktikantopphold.

Dårlig sikt for PhD

Det er en sakkyndig komité som vurderer søknader til stipendiatstillinger, og fordi instituttet har mange søkere, er konkurransen hard, ifølge Nina Rundgren, administrativ leder ved Sosialantropologisk institutt.

– Generelt er det prosjektbeskrivelsen som tillegges størst vekt. I prosjektbeskrivelsen skal man også lage en tidsplan, og vise at forskningsprosjektet er gjennomførbart innenfor ansettelsestiden på fire år, sier Rundgren.

Det kreves mye av stipendiaten for å gjennomføre et PhD-løp. Derfor må studenten kunne jobbe hardt og strukturert.

– Det vil ikke telle positivt om man har brukt lang tid på tidligere studier, sier Rundgren.