Klokketårn: I dette 55 meter høye bygget huses blant annet administrasjonen på Wellesley College. Fra tårnet lyder ofte klokkespill fra Wellesley egne studenter som er en del av deres forbund for klokkespillere.

Dette er skolen som skapte Hillary Clinton

Det kvinnelige Wellesley College har huset noen av USAs mest profilerte personer. Her fikk Hillary Clinton sin politiske oppvåkning.

Wellesley College

• Etablert i 1870 som privat non-profit høyskole kun for kvinner.
  • Ligger utenfor Boston i delstaten Massachusetts, USA.
  • Er en av de opprinnelige «syv søstre», de rene kvinne-collegene i USA. Nå er det bare fem.
  • Har rundt 2500 studenter (undergraduates).
  • Kjent for å bygge opp kvinnelige ledere innen politikk, kultur og samfunnsliv.

I tillegg til amerikanske utenriksministre som Clinton og Albright, har tidligere studenter ved Wellesley College utenfor Boston Massachusetts senere endt opp som toppolitikere, professorer, direktører, forfattere, redaktører, skuespillere, astronauter – for å nevne noe. Nå ser det også ut til at president i USA kan tillegges listen.

Slipper unna kvinnerollene

Det er middagstid på Wellesley College. Unge studiner i 20 årene strømmer til fra alle kanter. Noen kommer svette og tilgrisete fra idrettsbanen, andre fra bibliotekene og «dormet», behagelig kledd i joggebukse og sandaler.

Helt siden 1870-årene har Wellesley College vært forbeholdt kvinner. Tradisjonelt har menn bare fått dukke opp på avtalte tidspunkter, med mindre de var professorer eller fakultetsansatte. Heldigvis får også Universitas mannlige utsendte dra på besøk.

– Jeg synes det er bra at det ikke er noen gutter her. Min erfaring med blandede klasser er at flinke jenter raskt ender opp i en morsrolle, som en omsorgsperson, eller i en datterrolle som den snille, forsiktige og uselvstendige jenta uten egne meninger. Slike rollefordelinger og stereotypier kan oppstå når gutter og jenter blandes, sier Goodman, som har bodd og gått på skole i New York, Singapore og Vietnam.

Der Hillary fant sin stemme

Student: Aryamika Bhatia (19) studerer økonomi på Wellesley College. Hun er utvekslingstudent fra Bombay, India

Kjente alumnier fra Wellesley

• Hillary Clinton, presidentkandidat og tidligere utenriksminister
  • Madeleine Albright, USAs 1. kvinnelige utenriksminister
  • Diane Sawyer, TV-anker for ABC World News
  • Desiree Rogers, sosialminister for Barack Obama
  • Katie Johnson, personlig sekretær for Barack Obama
  • Harriet Stratemeyer Adams, forfatteren bak Nancy Drew
  • Pamela Melroy, astronaut
  • Madame Chiang Kai-Shek, politiker og førstedame i Kina
  • Nora Ephron, regissør og forfatter
  • Judith Krantz, forfatter
  • # Kilde: Wellesley College

– Jeg elsker Wellesley. Det er så vakkert her, og det skjer spennende ting hele tiden, forteller økonomistudenten Aryamika Bhatia (19), som har reist helt fra Bombay, India, for å gå på skole i USA. Blant alle skolene hun besøkte skilte Wellesley seg ut med sine omgivelser, sitt solide kvinnenettverk og flinke professorer, forteller hun.

– Jeg søkte på flere colleges, men ønsket meg til Wellesley. Studiemiljøet er supert og de har bra kurs i finans og økonomi. Og så er det ekstra gøy at så mange kjente alumner stikker innom, sier Bhatia.

I forrige uke var Chelsea Clinton, datteren til Hillary Clinton, på besøk som en del av Clinton-kampanjen. I tillegg til å kritisere Trump snakket hun varmt om morens tid på damecolleget. Det var nettopp her Hillary fant sin stemme og dedikasjon til politikk og samfunnstjeneste.

– Hvordan er det å gå på samme skole som Hillary?

Tenk å gå på samme college som USAs første kvinnelige president

Aryamika Bhatia (19)

– Det er skikkelig kult. Mange av oss er Hillary-fans og alle følger presidentvalget. Det blir jo ekstra gøy å gå her om hun vinner. Tenk å gå på samme college som USAs første kvinnelige president, sier Bhatia begeistret.

En politisk stjerne blir født

Hillary Rodham begynte på en lavere grad i statsvitenskap på Wellesley i 1965 og gjorde seg tidlig bemerket. Hun deltok i en rekke studentorganisasjoner, var politisk aktiv og skilte seg ut som en lederskikkelse. Hun begynte som republikaner, men i løpet av tiden på Wellesley skiftet hun beite til Demokratene.

Blant ansatte og medstudenter huskes hun kanskje best for sin avgangstale i 1969. Både fordi Hillary var den første studenten som noensinne fikk holde avgangstale, men kanskje aller mest for den rungende applausen hun fikk etterpå. «Altfor lenge har våre ledere brukt politikk som det muliges kunst. Utfordringen nå er å gjøre det som virker umulig, mulig» (journ. oversettelse), talte Hillary til en fullstappet forsamling, som applauderte i hele syv minutter.

Spisse albuer

Student: Kasirha Goodman (21) studerer fransk på Wellesley College

Tilbake i matsalen forteller Kasirha Goodman om hvor seriøst professorene tar studentene på Wellesley.

– Professorene bryr seg virkelig om oss og vi får dyrke våre interesser.

– Men blir dere ikke litt skjermet ved å kun være jenter?

– Vi forberedes en del på voksenlivet og et fremtidig arbeidsliv, der kjønnsrollene blir tydeligere. Derfor er det viktig å trene på å være selvstendige, og ikke bare havne i mor- eller datterrollen som man lett gjør med mannlige studiekamerater, sier hun og viser til det energiske studentmiljøet og aktive deltakelsen i debatter og foreninger.

Hun beskriver studiemiljøet som svært kompetitivt, noe også skolen oppfordrer til.

– Vi kan faktisk bli litt for konkurranseinnstilte og tøffe med hverandre. Det er en del spisse albuer her, innrømmer hun med et smil.