Frederikke vs SV-kantina: Hvor får du mest for pengene?

Siden det ble lagt om til hektopris i Frederikkekantina ved UiO har det vært murring i studentmassen. Har maten blitt dyrere?

Omleggingen fra tallerkenpris til hektopris fant sted for et drøyt år siden, og har vært en stein i skoen til mange studenter siden den gang.

Flere studenter Universitas har snakket med forteller at de nå regelmessig må punge ut nærmere 100 kroner for middagen sin, mens de før måtte ut med drøyt halvparten.

Kantina på Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo sverger fortsatt til tallerkenpris. Her kan studenter altså kjøpe dagens måltid til en fast pris på enten 60 eller 75 kroner.

For å komme til bunns i hektostriden tok Universitas med seg en kjøkkenvekt på SV-kantina for å veie måltidene til studenter. Dagens rett var biffwok med ris, og måltidene til seks studenter ble veid.

Avsløringen

Etter at tallene er samlet inn og sammenlignet med prisene på Frederikke viser det seg at studentmassen i all sin visdom faktisk tar feil. Det er nemlig knapt noen prisforskjell mellom Frederikke- og SV-kantina.

På SV-kantina er snittprisen per hekto 14,35 kroner, mens den er 14 kroner per hekto i Frederikkekantina. Med andre ord får man faktisk mer mat for pengene der hektoprisen rår.

Fornøyd leder

Per Christensen er administrerende direktør i SiO Mat og Drikke. Selv om han mener flertallet har vært positive til omleggingen til hektopris, er han kjent med at det også har vært kritiske røster.

– Det er enkelte kunder som har vært negative til omleggingen. Det er selvfølgelig alltid noen som ønsker seg tilbake til slik det var, men mitt inntrykk er at de fleste tilbakemeldingene har vært positive. Dette ser vi også på salgstallene og gjestebesøk, forteller han.

Han er svært fornøyd med resultatet av undersøkelsen til Universitas.

– Dette synes vi er kjempepositivt. Det viktigste for oss er at studentene får best og mest mulig mat for pengene. Vår oppfatning er at det er en klar forbindelse mellom kosthold og prestasjon, og når vi klarer å tilby et bra tilbud ernæringsmessig, er det veldig positivt at dere har bevist at det er marginalt rimeligere, avslutter den administrerende direktøren.