Reagerer: – Det er rart at Aftenposten tar på seg rollen å deinere hvem som skal bli Norges ledende skuespillere, sier Vilde Johannessen, teaterstudent i Nord-Trøndelag, om avisas fokus på KHiO-studentene. Foto: Lars Halvor Andreassen

Skuespill for galleriet?

Teaterstudent Vilde Johannessen mener skuespillerutdanningen ved KHIO favoriseres fremfor andre utdanninger.

• HVEM: Vilde Johannessen
  • HVA: Kritiserer medienes fokus på Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo

Sammen med to avgangsstudenter ved skuespillerutdanninga Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag stilte hun Aftenposten til veggs i ett debattinnlegg etter at avisen skrev en sak om studentene på KHIO med tittelen: «De vil bli Norges ledende skuespillere».

Denne uken gikk dere i strupen på Aftenpostens artikkel om Oslos Teaterhøgskoles nye førsteklassinger. Hvorfor så sinte?

– Jeg vil ikke si at vi er sinte. Men vi reagerer. Vi syns det er synd at det hvert år publiseres saker om KHiO, og hver gang det skjer noe viktig der. Vi har prøvd å kontakte riksdekkende aviser før, men ikke fått gjennomslag for noe, og det til tross for at vi har hatt mange spennende prosjekter.

Ja, for kultursaker ender ofte opp med å være promoteringssaker. Er det deres oppfatning at mediene generelt er Oslo-orienterte?

– Det tør jeg påstå, og jeg kan forstå at det er sånn. De har ofte en hovedbase i Oslo, men det er fullt mulig å skrive saker om det som skjer lengre nord eller sør. Mediene kan jo bare ta en telefon. Så jeg ser ikke helt problemet.

Dere er altså studenter ved skuespillerutdanninga i Nord-Trøndelag. Har dere ikke en egen lokalavis som kan skrive om dere?

– Jo, og det gjør de jo. Men de er ikke riksdekkende. Lokalavisen her er flinke til å dekke det som skjer her.

De burde sjekke ut hva som skjer på alle utdanningene og ikke bare velge de kildene som ligger nærmest kontorene deres.

Tror du journalister vegrer seg for å skrive om slike saker fordi de ikke har nok kunnskaper om emnet?

– Det kan virke sånn, at det er lettest for journalister å skrive om det man kjenner til fra før. Kanskje tør de ikke å utfordre seg selv og bli kjent med andre kulturinstitusjoner?

Jeg vet ikke, jeg. Hvorfor er det så viktig for dere å vise frem skuespillerutdanningens forskjellige sider?

– Alle skuespillerutdanninger har forskjellig innfallsvinkler til teater, og de har forskjellig metodikk innenfor skuespill. Mange av dem er meget ulike. Jeg tror ikke det er bra at det går innavl i slikt. Skuespillere som møter hverandre og debatterer seg i mellom på tvers av slike metoder lærer noe nytt hele tiden.

Dere har kanskje et poeng. Hvem er det som har rett til å definere hvem Norges ledende skuespillere i fremtiden skal være?

– Jeg syns det er rart at de kan ta på seg den rollen å definere hvem som skal bli Norges ledende skuespillere. Det legges et unødvendig og usunt press på førsteklassekullet ved å si at de kommer til å være «Norges ledende skuespillere». De er jo bare studenter! De skal få lov til å forske, studere og prøve, og kanskje noen velger et helt annet yrke til slutt.

Aftenpostens snevre utvalg kan føre til en oppfatning blant den gjengse leser at KHiO er en monopolutdannelse for skuespillere, forteller dere. Om Aftenposten skulle intervjuet samtlige syv skuespillerutdanningene i Norge, ville ikke det blitt å gape over for mye?

– Det kan hende, men alt til sin tid. Skal man ta den samme skolen år etter år, eller skal man variere. De burde sjekke ut hva som skjer på alle utdanningene og ikke bare velge de kildene som ligger nærmest kontoret deres.