Slik reagerte Harvard-studentene på nattens presidentdebatt

BOSTON (UNIVERSITAS): Lo av Trump, klappet for Hillary

– Endelig er det over!

– Ja, takk og lov. Det har vært en lang valgkamp.

At nattens og den amerikanske valgkampens endelige presidentdebatt er overstått, synes Harvard-studentene og kjæresteparet Tyler og Allison, begge 19 år, er helt greit.

Se bilder fra Harvards visning av valgkampens siste debatt mellom Trump og Hillary i bildekarusellen øverst.

– Jeg føler hele presidentvalget har vært et eneste langt bilkræsj. Det er grusomt å se på, men nesten umulig å ikke følge med, forteller Allision.

Vi befinner oss på toppuniversitetet Harvards arnested for fremtidens politiske eliter, nemlig John F. Kennedy School of Government.

Kveldens live-overføring av årets tredje og siste presidentdebatt mellom Donald Trump og Hillary Clinton vekker naturligvis stor interesse på Harvard. På folkemunne omtales «Kennedy School» som en politisk «bootcamp» hvor mange av studentene ender opp i toppsjiktet av amerikansk politikk.

Og det var tydelig hvem studentene holdt med. Hoderistingen og hånlatteren satt løst straks Trump kom med sleivspark mot Hillary eller når han dro fram ekko fra valgkampen om det korrumperte media og valgfusk.

Publikum lyttet derimot anerkjennende til Hillary og klappet begeistret etter hennes avslutningstale. Under talen til Trump var salen tyst.

(I mengden kunne man skimte en sjeldenhet, tilsynelatende to Trump-studenter, begge med de røde MAGA-capser (Make Donald Trump Again). Det viste seg senere at capsene var ironisk ment og ikke til støtte for Trump.)

Kan ikke stemme eget parti

To av kveldens tilskuere, republikaneren Tyler og demokraten Allison, har fulgt presidentvalget tett. Allison har lenge visst at hun skal stemme Hillary. Tyler synes situasjonen han og andre republikanere nå befinner seg i er svært uheldig.

– Kommer du til å stemme Trump?

– Jeg er utrolig skuffet over valgkampen. Nå skal jeg stemme for første gang og jeg ser meg nødt til å stemme på et annet parti enn mitt eget. Jeg har ikke mye til overs for hverken Trump eller Hillary, forteller Tyler resignert og legger til at han ikke har bestemt seg for hvilke av de andre kandidatene han vil støtte.

– Hillary er tøff

– Det er synd at USA og verden danner seg et bilde av republikanere gjennom Trump. Han er overhodet ikke representativ for de konservative verdiene vi står for, sier Tyler.

Kjæresten Allison forteller hun er fult klar over Hillarys mangler og rulleblad, men mener hun vil bli en god president for USA. Ifølge henne var hun presidentdebattens soleklare vinner.

– Hun er en utrolig god rollemodell og en tøff og sterk politiker. Hun er ikke perfekt, men jeg tror hun vil gjøre en solid jobb som president, sier hun.