Gir penger: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er bekymret for ambisjonsnivået til universiteter og høyskoler på vegne av lærerstudentene sine. Nå gir han ti millioner for å at studentene skal jobbe mer. Her fra presentasjonen av Studiebarometeret i februar i år. Arkivfoto: Odin Drønen

Torbjørn Røe Isaksen: Vil stramme opp «late» lærerstudenter

Kunnskapsdepartementet har fått nok av at lærerstudenter bruker mindre tid med studiene sine sammenlignet med andre studentgrupper.

Derfor tildeler regjeringen nå 10 millioner kroner til et prosjekt for å få lærerstudenter til å jobbe mer med studiene. Midlene skal bidra til konkrete tiltak for å øke studieinnsatsen.

– Vi har lenge vært bekymret for at universitetene og høyskolene ikke har høye nok ambisjoner på vegne av lærerstudentene. Fra høsten innfører vi de nye femårige grunnskolelærerutdanningene. Da har vi en klar forventning om at institusjonene skal skru opp ambisjonsnivået, og at studentene skal intensivere sin arbeidsinnsats, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Lest denne? Isaksen brukte selv kun 20 dager på masteroppgaven sin

Bakgrunnen for tiltaket er Studiebarometeret der studenter blant annet oppgir hvor mange timer de bruker på studiene sine hver uke. Den viser at studenter i grunnskolelærerutdanning jobber mindre med studiene sine enn gjennomsnittet i andre studieprogrammer. Likevel får lærerstudentene relativt gode karakterer, påpeker Kunnskapsdepartementet.

ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning får i oppdrag å drifte et prosjekt som skal få frem eksempler på tiltak for å øke studentenes arbeidsinnsats. Tiltakene skal bidra til at studentene bruker mer tid på studiene og oppnår høyere læringsutbytte.

Bakgrunn: Så mange timer i uken bruker vi på studiene våre

ProTed skal umiddelbart lyse ut en konkurranse blant universiteter og høyskoler som tilbyr grunnskolelærerutdanning.

– De fire-fem beste søknadene blir del av dette prosjektet. Her vil jeg at alle lærerutdanningsinstitusjoner kommer på banen med gode forslag til tiltak som kan styrke studentenes arbeidsinnsats, og som kan overføres til andre lærerutdanninger, sier kunnskapsministeren.