Studentene Mathias Sunde Valseth, Trine Strømme og Marit Charlotte Steinum mener at SiO skor seg på å gjøre en dårlig deal på bekostning av studentene og miljøet, og synes dette lukter guffent.

Misfornøyd med SiOs nye strømordning

Studenter ved studentboligene i Iladalen mener SiOs nye strømavtale går på bekostning av både studentene og miljøet.

For ett år siden innførte Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) fastpris på strøm på studentboligene i Iladalen. Tidligere betalte beboerne for sitt eget individuelle forbruk, men etter omleggingen reagerer flere studenter på at på at strømregningen har skutt i været.

– De studentene som bruker lite strøm blir nå nødt til å sponse de som bruker mest. Det er usolidarisk, sier Mathias Sunde Valseth og får støtte av venninnene Trine Strømme og Marit Charlotte Steinum, som alle bor i Iladalen studenthus.

I september i fjor gjennomførte studentene en intern spørreundersøkelse på Iladalen studentbolig, som i ettertid ble videresendt til SiO. Den viste at over 85 prosent av beboerne var misfornøyde med endringen.

Studentene gjorde nemlig utregninger som viser at enkelte nå må betale over 300 kroner mer i måneden enn da regningen var individuelt tilpasset etter eget forbruk.

Spenningsforhold

Ikke nok med at prisene skøyt til himmels. Beboerne i Iladalen mener strømavtalen er lite miljøvennlig.

– Dagens ordning er en dårlig løsning med tanke på miljøet siden alt tilsier at forbruket totalt går opp ved fastpris, sier Marit Charlotte og legger til:

– Vi vil gjerne kunne regulere vår egen strømbruk og kunne stå for den prisen vi betaler, samtidig som vi kan spare når vi vil det. Vi har ikke gått og hatt det kaldt i leiligheten, men spart etter ønske og evne.

Dagens ordning er skadelig for miljøet

Marit Charlotte Steinum, beboer i Iladalen studenthus

Marit, Anita og Mathias mener også at det har vært veldig vanskelig å få kontakt med samskipnaden og er lei av å vente på svar fra SiO.

– Det er irriterende at SiO ikke tar våre tilbakemeldinger på alvor, sier Mathias.

Etter gjentatte forsøk på å ta kontakt er de nå på nippet til å gi opp.

– Mulighetene for å kommunisere med SiO er også svært begrenset. I denne saken har de valgt å ikke svare på mange av henvendelsene. Kontaktskjemaet på nettstedet deres er den eneste kanalen som finnes for å kommunisere med SiO. Når de da velger å ikke svare gjør det oss ganske maktesløse. Vi forsøkte oss også på telefon, men fikk da bare til svar at vi måtte bruke kontaktskjemaet på hjemmesiden, sier han.

SiO beklager

Direktør i SiO Bolig, Trond Bakke, beklager at henvendelsene ikke har blitt tatt videre.

– Vi skal svare på henvendelser fra studentene våre i løpet av to dager, og inntil en uke på klagesaker, så det er ikke bra nok. Vi håper disse studentene kan sende inn henvendelsen én gang til.

Han mener likevel at omleggingen ikke har hatt noen vesentlig betydning for de fleste beboerne.

– De aller fleste studentene som bor hos SiO fikk ingen økning i energikostnaden da vi la om, sier direktøren.

Bakke legger vekt på at endringen ble gjort for å sikre mer forutsigbarhet for studentene. Han har heller ikke klart å finne studentenes spørreundersøkelse som skal ha blitt sendt til SiO i januar, og håper studentene vil sende den på nytt.

Direktøren mener det er bra at studentene er miljøbevisste, men hevder at de individuelt tilpassede strømregninger dessverre ikke ga noen effekt i form av mindre forbruk.

– Vi har større tro på andre tiltak, og har blant annet bygget et geovarmeanlegg på Kringsjå som gir mer miljøvennlig varme, sier han.