Derfor svekkes BIs omdømme etter «sex-intervjuene»

Omdømme-eksperter mener BIs merkevare svekkes av avsløringene om seksualiserte jobbintervjuer. Nå spår de færre søkere til handelshøyskolen.

BI burde stoppet denne praksisen for lenge siden

Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Kristiania

– Det ligger gjerne et element av CV-bygging under når handelsskolestudenter viser engasjement i studietiden. Når studentenes bartenderutvalg (BUFF) i stedet får det til å virke som om de har en opptaksprøve til Paradise Hotel, forsterkes de negative assosiasjoner som vekkes til Handelshøyskolen BI, og studentene betraktes som dumme, sier Karl Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania.

Tidligere i høst skrev Universitas at studenter ble bedt om å [strippe og simulere oral-sex](3) på jobbintervju hos bartenderutvalget. I forrige uke ble det også avslørt at [ledelsen på BI ble varslet](1) om drøy intervjupraksis hos utvalget i 2007, men at det likevel har skjedd gjentatte ganger frem til i dag.

Tangen mener hele saken forsterker inntrykket av BI som skole som lokker til seg demotiverte studenter.

– BI har noen fortellinger knyttet til seg. På den ene siden at de utdanner flinke økonomer, på den andre siden at de trekker til seg studenter som verken er flinke, blir flinke eller vet hva de skal gjøre.

Fått med deg? Bartenderutvalget på BI legges ned

– Destruktive aktiviteter

Studentforeningen kan i tillegg skape et inntrykk av skolen som en useriøs utdanningsinstitusjon, mener Tangen.

– De mest prestisjefylte studiene i verden har også hårreisende, alkoholneddynkede initieringsritualer. Forskjellen er at eliten kan tillate seg å gjøre ting uten at handlingene deres representerer dem utad, sier han.

Førstelektoren mener BI må være forsiktige med hvilke signaler de sender ut fordi studentenes oppførsel fort kan forbindes med skolen. Han sier samfunnets elite kan gjøre feil uten å assosieres med tabben, men at mange av BI-studentene ikke er rekruttert fra eliten.

– Det dreier ikke alene om hvordan du oppfører deg, men hvordan du oppfører deg utfra hvor du kommer fra. Kritikken mot russetiden kom ikke da Wergeland løp rundt på Oslos bordeller. Den kom da rørleggersønnen fra Jessheim tisset på en bil på torget, forklarer Tangen.

Tangen sier at utdanningsinstitusjonen bør reflektere rundt hva ved studentmiljøtradisjonen de kan tillate seg å gjøre til sitt eget.

– BI har et ordentlig utdanningssystem som kan gi studentene et løft. Det må foreldre som foreslår Handelshøyskolen BI for barna sine tro. Det er imidlertid ikke gitt. Fortellinger om hjernedøde, utagerende, destruktive sosiale aktiviteter kan endre foreldres inntrykk av BI og derfor påvirke dem til å fraråde barna å begynne på BI.

Gir ikke tyngden som trengs

Omdømme-ekspert Elizabeth Hartmann mener at hendelsen ikke har skadet verken BI eller studentenes omdømme. Hun mener intervjumetodene burde anses som ungdommelig moro og dumskap.

– Det er hodeløst og tankeløst, men de blir ikke dårlige studenter eller ledere av den grunn. Uklokheten begynner med en gang de begynner å lyve og fornekte at dette har skjedd.

Hun understreker likevel at utdanningsinstitusjonen ikke bør fraskrive seg ansvar.

– Når sånne ting som dette dukker opp må de sette ned foten og si at det er uakseptabelt, sier Hartmann.

Handelshøyskolen BI lever av å være en attraktiv utdanningsinstitusjon både for studenter og næringsliv. Derfor bør de arbeide for å opprettholde et godt omdømme, mener Hartmann.

– BI investerer mye penger på å bygge et image for skolen og studentene som går der. Reklamen med budskapet «Tyngden du trenger» står i sterk kontrast til imaget de kan få av denne saken.

Elizabeth Hartmann har en sønn som tidligere har vært med i BUFF.

Studentene stilles ansvarlig

Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Kristiania, mener det er mistenkelig at BUFFs intervjupraksis ikke er stoppet før nå.

– Mistanken slår en jo umiddelbart; er dette noe som har skjedd igjennom mange år, men først kommer frem nå? BI burde stoppet denne praksisen for lenge siden, sier Blindheim.

Likevel mener han at det er viktig at studentene tar ansvar i sosiale og kulturelle aktiviteter, og sier det er bra at studentforeningen har tatt tak i problemet.

– Det går nok ikke utover institusjonen at noen studenter er tulleruske. Fremdeles er det slik at de sosiale og kulturelle aktivitetene studentene holder på med er sponset av BI, og da har BI rett til å slå ned på ukultur, avslutter han.

Vil ikke intervjues

Universitas har i flere dager forsøkt å få rektor eller andre BIs ledelse til å stille til et muntlig intervju, men kommunikasjonssjef Ole Petter Syrrist-Leite forteller at han anser tidligere svar til Universitas «som dekkende for BIs syn i denne saken».

I en uttalelse skriver kommunikasjonsdirektør Yngve Kveine:

«Brevet fra 2007 viser at det ble tatt sterk avstand fra slike hendelser. Å skulle spekulere i eventuell effekt av daværende tiltak, og omfang siden den tid, kommer vi ikke til å gjøre. Det viktigste nå er at SBIO har valgt å legge ned barutvalget. Dette gir et kraftig signal om at slik adferd ikke tolereres. Hva representanter fra Høyskolen Kristiania eller andre måtte mene om BIs totale omdømme basert på hendelser i et nedlagt barutvalg, får stå for deres egen regning.»