Amerikansk retorikkprofessor: Rystet over BI-studenter

Den amerikanske retorikkforskeren Cheryl Glenn er sjokkert over at flere BI-studenter uttrykte støtte til Donald Trump under en forelesning sist uke.

Den kjente retorikkforskeren fra Penn State Uniersity regnes som en av USAs fremste, og har et tett samarbeid med Universitetet i Oslo. Torsdag gjestet hun Blindern under et seminar om retorikk i den amerikanske valgkampen.

– Vet du at i går holdt jeg en forelesning på Handelshøyskolen BI i Nydalen om retorikken i den amerikanske presidentvalgkampen, og flere av studentene mente at Donald Trumps innvandringspolitikk var helt rett. Det hadde jeg ikke trodd jeg ville oppleve i Norge, sa hun til universitetsavisa Uniforum før hun skulle holde foredraget.

– Trump er en løgner

Penn mener Trump har tjent på å være en bråkete outsider.

– Først og fremst er grunnen at han appellerer til alle de som er imot de etablerte politikerne i Washington D.C. Dessuten sier han akkurat det som mange tenker, men ikke tør å si. Og hver gang han sier noe sensasjonelt, oppsiktsvekkende og sjokkerende, kaster massemedia seg over saken, og da får han helt gratis TV-tid. Alt handler om å få ut budskapet med høyest mulig volum. Han er en patologisk løgner med stor patos.

Retorikkforskeren legger ikke skjul på at hun er en varm støttespiller av demokratenes motstykke Hillary Clinton.

– USA har aldri hatt en bedre kvalifisert presidentkandidat enn henne.