GULL-GLISET: Ole Petter Ottersen kan nok en gang smykke seg med æren av å være rektor på landets best rangerte universitet.

Universitetet i Oslo blant de 1 prosent beste på ny rangering

Universitetet i Oslo beholder plassen som Norges beste universitet med en oppgang på ny rangering.

Det London-baserte magasinet Times Higher Education publiserte sist uke sin velkjente rangering av verdens beste universiteter. Mens Universitetene i Bergen og Tromsø faller, klatrer UiO opp tre plasser fra 135. plass til 132. plass.

– Som vi alltid minner om er det store metodiske svakheter ved disse rangeringene, men vi vet at mange ser til disse listene når de velger studiested og samarbeidspartnere. At rangeringene fanger opp den positive utvikling ved UiO er selvsagt gledelig, men burde kunne tas som en selvfølge, sier Ole Petter Ottersen, rektor ved Universitetet i Oslo i en pressemelding til NTB.

314 dager igjen: Dette skal rektor Ottersen bruke tiden på

Engelskspråklig dominans

Ikke overraskende er det universitetet i Oxford som topper lista, mens toppen av lista domineres totalt av britiske og amerikanske utdanningsinstitusjoner. Bare ett av de tjue øverste universitetene på lista er fra et annet land enn Storbritannia og USA.

– Like sikkert som høstjakta er de årlige universitetsrangeringene som tikker inn i begynnelsen av semesteret. QS-rangeringen kom tidligere i høst, og der rykket UiO opp 22 plasser, mens vi falt ni plasser på Shanghai-rangeringen. Det svinger på disse rangeringene, men over tid fanger rangeringene opp vår positive utvikling og resultatet av det daglige kvalitetsarbeidet ved vår institusjon, fortsetter Ottersen.

Advarer mot kuttpolitikk

Selv om UiO er best i Norge, har de en lang veg å gå for å nå toppen i de nordiske landene. Karolinska Institutet i Sverige troner på en 28.-plass, mens seks andre universitet i Sverige, Danmark og Finland ligger foran. Timer Higher Education berømmer nordiske universitet for god undervisningskvalitet, men advarer mot at omfattende kuttpolitikk i Danmark, Finland og Island kan virke ødeleggende.