Seminarledere: Justin Bieber er ikke gyldig fraværsgrunn fra exphil-seminaret

Til tross for at superstjernen er i byen, er seminarlederne i ex.phil nådeløse.

– Nei, at Justin Bieber er i byen er ikke gyldig fraværsgrunn, sier Hege Cathrine Finholt, førstelektor og seminarleder i ex. phil ved Universitetet i Oslo (UiO).

Tidligere i dag skrev NRK at rektoren på Brannfjell skole måtte sende ut sms til foreldre for å minne om at fravær knyttet til Justin Biebers Oslo-besøk blir regnet som ugyldig.

Heller ikke seminarlederne i ex.phil gir studentene Bieber-amnesti.

– Selv ikke på en dag som denne kan jeg gi frislipp, men jeg minner om at studentene har lov til å være borte tre ganger fra seminaret, sier førstelektor Finholt.

– Er det litt synd at du må holde seminar i dag i stedet for å prøve å finne Justin?

– Nei, jeg er overhodet ikke interessert i Justin Bieber.

– Så hvis du må velge mellom Beauvoir og Bieber er valget enkelt?

– For meg er det enkelt, men jeg skjønner at det kan være en vanskelig problemstilling for andre.

Godt oppmøte

Universitetslektor Kari B. Sletnes holdt ex.phil-seminar om David Hume fredag morgen, men merket ikke noe til superstjernens besøk.

– Det var faktisk ganske bra oppmøte til å være en hustrig høstdag. De som var borte hadde også meldt fravær, men det var det helt andre grunner til enn at Justin Bieber er i byen.

Men det kan være at de ikke turte å si hva de egentlig skulle?

– Jeg tror ikke det, sier hun leende.

Betyr det at studentene dine mer interessert i Hume enn i Bieber?

– Det er vanskelig å si. Mange av dem er jo rundt 20 år nå og har vokst opp med Bieber, men jeg tror at etter hvert som de blir eldre vil også interessen for Hume øke.