UiO åpner nytt «heldigitalt» eksamenslokale

Eksamen slik du kjenner den er i rivende utvikling. Nå åpner UiO et gigantisk lokale skreddersydd for digital eksamen.

Mandag åpnet Universitetet i Oslo sitt nye eksamenslokale i Silurveien 2, et kontorbygg på Ullern. Eksamenslokalet har plass til nesten 500 studenter og skal blant annet brukes til å avholde digital eksamen på UiOs egne, stasjonære maskiner.

Silurveien 2 skal først benyttes 6. oktober til eksamen for Psykologisk institutt, og vil deretter være i bruk mer eller mindre kontinuerlig fram til jul.

Selvaag, utbyggeren av lokalet, skryter på sine hjemmesider av at anlegget ligger relativt nært både t-bane, buss og trikk, og at det inneholder en personalrestaurant og en kaffebar.

Juksemakernes drøm: Store sikkerhetshull i nasjonalt eksamensprogram

Stolt rektor

På sin egen blogg skryter også rektor Ole Petter Ottersen av mulighetene UiO får i det nye lokalet. Han peker blant annet på den økte sikkerheten og fleksibiliteten på eksamen, som følge av at universitetet nå kan skreddersy maskinene studentene skal skrive eksamen på.

– I tillegg frigjøres lokaler på campus. Det kan undervises mer i undervisningsrommene, det kan leses mer på lesesalene, og det kan trenes mer i idrettshallen. På grunn av UiOs store volumer, vil det fortsatt foregå eksamener på campus, men i langt mindre grad enn tidligere, skriver han i blogginnlegget.

Vil ikke låse seg

Leder for Studentparlamentet ved UiO, Hans Christian Paulsen, er også positiv til det nye lokalet.

– Dette har vi jobbet for lenge. Det blir fint å komme seg vekk fra papir. For det første er det et miljøproblem, for det andre er det lettere å gjennomføre eksamen digitalt, ettersom det er det de fleste studenter er vant med fra videregående.

Paulsen forteller at lokalet er litt kronglete å komme seg til, men mener dette er en liten pris å betale for at man skal unngå at lesesalplasser blir utilgjengelige under eksamensperioden.

– Samtidig kommer det til å skje mye på vurderingsfronten fremover. Vi må unngå å låse oss til skoleeksamen, advarer Paulsen.

Les mer: Ode til digital eksamen