SVFF: Tapte 70 000 på Jaa9 & OnklP

Et hjerteinfarkt kostet studentforeningen ved Det samfunnsvitenskapelig fakultet dyrt.

– Vi har 25 årsjublieum i år og planla stor konsert med deLillos i fadderuka, sier Henrik Paulsen Mandelid, leder i Samfunnsvitenskapelig Fakultetsforening (SVFF).

Da Lars Lillo Stenberg fikk hjerteinfarkt, måtte deLillos avlyse konserten, og foreningen takket i stedet ja til rapperne Jaa9 & OnklP som erstattere, men den storslagne konserten ble ikke som forventet.

Smuler igjen

– Vi skjønte allerede da deLillos avlyste at vi kom til å tape penger. Vi var forberedt på smellen om den kom, og det gjorde den. Den ble dessverre litt større enn vi hadde fryktet, sier Mandelid og innrømmer at Jaa9 & OnklP ikke helt treffer blant den yngre målgruppen på fakultetet.

Studentforeningen betalte i overkant av 100 000 kroner for konserten, men endte opp med å tape rundt 70 000 kroner på grunn av sviktende billettsalg.

– Vi brukte opp mesteparten av konsertbudsjettet på dette ene arrangementet, så vi vil ikke booke flere store artister. Vi har derimot flere mindre gratiskonserter i løpet av semesteret.

Ikke et kjendisparty

Mandelid forteller at de hadde 400 billetter ute for salg, og håpet på å selge minst 200. Det endelige resultatet var derimot i underkant av 100 solgte billetter.

– Smellen ble dessverre litt større enn vi hadde fryktet

Henrik Paulsen Mandelid, leder av SVFF

– Hva tror dere er årsaken til det sviktende billettsalget?

– Det ble litt kort PR-tid, da vi hadde frontet deLillos to og en halv uke før. Folk var nok ikke forberedt. I tillegg priset vi litt for høyt. Billettene kostet 250 kr for studenter. Sammenlignet med Oslo-priser var det billig, men på Blindern var det kanskje i høyeste laget, sier Mandelid.

Studentforeningen kommer likevel ikke til å endre noe på rutinene. Mandelid holder fast ved at det var det uforutsette ved deLillos avlysning som forårsaket billettsmellen.

– deLillos er kjente nok til å trekke de fleste på en augustkveld. I ettertid ser vi at det hadde vært en fordel å bare stoppe konserten da de avlyste, sier han.

Universitas har uten hell prøvd å få en kommentar fra rapduoen.

universitas@universitas.no