Harald Tom Nesvik sier det ikke skal stå på dem i å forby niqab og burka på utdanningssteder, selv om deres egen innvandringsminister var krystallklar på at regjeringen ikke vil fremme noe nasjonalt forslag.

Intervjuet: – Alle vet at Frp er imot niqab

Undertrykkingen må ikke få slå rot i Norge, sier parlamentarisk leder i Frp Harald Tom Nesvik.

Fredag refset Jan Bøhler (Ap) integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp) for å ikke innføre nasjonalt Niqab-forbud på skoler og universiteter. Mandag kveld skriver VG at Arbeiderpartiet vil foreslå et regelverk som betyr nei til niqab i skoler og høyere utdanning.

Parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik, forteller i «Intervjuet» at Frp vil fremme et lovforslag mot niqab og burka i trontaledebatten første uke i oktober.

– Hvorfor må vi forby ansiktsdekkende plagg som niqab og burka på skoler og universiteter?

– Vi er mange fra flere partier som ønsker dette. En del land har allerede tatt grep og Frp har lenge vært for et forbud. Niqab og burka er en form for undertrykkelse av jenter, det ønsker vi ikke i Norge. Vi vil ha et tydelig signal i dag slik at problemstillingen forsvinner på sikt.

– Hvordan da?

– Vi kommer til å fremme et lovforslag i trontaledebatten første uke i oktober, som vil forby bruken av ansiktsdekkende plagg som niqab og burka.

– Så dere håper å overkjøre deres egen regjering og Listhaug, som var tydelig på det ikke blir et nasjonalt forbud? For regjeringsprosjektet blir jo det et nederlag?

– Nei, kjære vene. Vi er to forskjellige grupper og maktfordelingsprinsippet gjelder fortsatt, så vidt jeg vet. Det er ikke så uvanlig at Stortinget er uenig med regjeringen. Også asylforliket og integreringsforliket ble presentert og fattet av Stortinget. Niqab-forbudet ser jeg som en naturlig oppfølging.

– Frp vil ha forbud, men regjeringen sier nei. Er Høyre problemet her?

– Nå skal ikke jeg uttale meg om hvem som for og imot. Men alle vet at Frp er imot niqab.

– Høyre stemte jo imot forbudsforslaget fremmet av dere i 2013. Er du skuffet over regjeringen?

– Jo, men for meg var ikke dette noe uventet.

– Stortingsrepresentant Jan Bøhler fra Ap er også veldig skuffet.

– Han er alltid politisk skuffet. Heldigvis skal han få anledning til å stemme på lag med oss i oktober.

– Men hans partifelle Helga Pedersen sier hun bare vil støtte et eventuelt forslag om forbud fra regjeringen, ikke stortingsgruppen til Frp. Jeg blir litt forvirret her. Er Arbeiderpartiet på lag med dere i denne saken eller ikke?

– Når noen sier de er imot, så er de imot. Man holder ikke velgerne sine for narr.

– Også det såkalte «Agenda-utvalget» for bedre integrering, med profilerte representanter fra Ap, Sp, SV, V og KrF, vil forby niqab. Går vi mot et forbud?

– Så å si personer i alle partier på Stortinget uttrykker ønske om forbudet. Hvis AP blir med på forslaget vårt, blir det forbud på skoler og universiteter. Ballen ligger hos dem.

– Det er jo svært få som bruker Niqab. Er det egentlig noe poeng med et forbud?

– Per i dag vil det ikke gjelde så mange personer, men dette kan bli en utfordring på tid. Jeg har snakket med mange lærere som er bekymret for dette, særlig med tanke på undervisningen.

– Etter at Frp-superstjernen Listhaug avslørte at det ikke blir noe nasjonalt forbud rant Facebook-siden hennes over av illsinte kommentarer fra innvandringskritiske velgere. Flere truer med å ikke stemme på dere til neste års stortingsvalg om dere ikke snur. Kan dere tape stemmer om regjeringen ikke snur?

– Nei, nei, nei. Hva man sier som statsråd, og hva man sier som stortingsparti er to forskjellige ting. Jeg tror alle skjønner at Frps linje ligger fast. Undertrykkingen må ikke få slå rot i Norge. Med et lovforbud blir vi helt tydelige på hva vi mener.