Hyggelig arbeidsplass: Lederen av Velferdstinget vektlegger kos på jobben. – Vi må sørge for gode rammer, så vi bruker mye tid på å gjøre møtene hyggelige, sier Aleksander Gjøsæter (til høyre). Her avbildet med kommunikasjonsansvarlig, Trygve Monclair Bøe, mens de spiller en kameratslig runde Ticket to Ride.

Han forvalter dine penger

Møt mannen som lever for og av din semesteravgift, leder for Velferdstinget, Aleksander Gjøsæter (22).

Dette er Velferdstinget:

• Velferdstinget i Oslo og Akershus (VT) ble opprettet av Studentparlamentetet ved Universitetet i Oslo i 2004. Det er tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus med over 65 000 medlemmer.
  • VT forvalter midler fra semesteravgiften og bevilger ca. 17 millioner kroner til ulike formål, blant annet Oslostudentenes Idrettsklubb, Universitas og Norsk Studentorganisasjon.
  • Nåværende leder Aleksander Gjøsæter tok over etter Simen Eriksen fra og med 1. juli. Lederen for Velferdstinget velges for ett studieår av gangen.

Aleksander Gjøsæter åpner selv døren for Universitas og ønsker oss velkommen til ærverdige Villa Eika. Han byr oss på en kopp kaffe, før han introduserer journalist og fotograf for to kollegaer som sitter på nabokontoret. Velferdstingets eget bonsaitre blir presentert og, i likhet med samtlige planter i rommet, flyttet over til kontoret der intervjuet skal finne sted.

– Bildene må jo se fine ut, sier han og ler hjertelig.

Bevilger millioner

22-åringen tok i sommer over som leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus for studieåret 2016-2017. Velferdstinget er ukjent for mange, til tross for at det er organisasjonen som forvalter store deler av semesteravgiftspotten og arbeider med velferden til 65 000 studenter.

Gjøsæter er tydelig på at de 17 millionene Velferdstinget bevilger har innvirkning på alle studenters hverdag. Likevel anerkjenner han at de kan markedsføre seg bedre.

– Det er et mål å synliggjøre at vi gjør et viktig arbeid, sier han.

Jubler for kort kø

– Studentenes psykiske helse er vår første prioritet.

Gjøsæter viser til at én av fem studenter sliter psykisk og at en av Velferdstingets hovedprioriteringer i samarbeid med Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) derfor er å etablere «studenthelse» som fagbegrep.

– Om man etablerer dette som et begrep, vil man kunne få forsknings- og publiseringspoeng om man skriver akademiske artikler om emnet, sier han.

Det er også innenfor psykisk helse Velferdstinget har fått størst gjennomslag, ifølge Gjøsæter.

Psykologtjenesten til SiO var i lang tid preget av lange ventelister, men det har bedret seg betraktelig.

– I april 2015 var ventetiden fire måneder. I mai var den nede i 18 dager, sier han.

Psykisk helse-Gjøsæter til frontalangrep på Klima-Nilsen: - Resolusjoner skaper ikke bedre psykisk helse

Erstattet pils med spill

Men det er ikke bare studentvelferd som er viktig for Gjøsæter. Det sosiale miljøet innad på tinget setter han høyt. Derfor har den tradisjonelle lønningspilsen blitt erstattet med brettspill etter møtene.

– Det er kommunikasjonsansvarlig Trygve Monclair Bøe som har en greie for brettspill, og det har blitt veldig godt mottatt. Øl er ikke i sentrum, men du kan drikke øl om du vil. Vi kjøper heller inn Farris og brus.

Han vil understreke at Velferdstinget ikke bruker studentenes penger på alkohol.

Kommunen har skylda

Boligsituasjonen i Oslo er til stor frustrasjon for studenter som kommer til byen. I starten av august sto det nesten 7000 personer på venteliste for studentbolig. Dette er en av hovedprioritetene for Velferdstinget, forteller Gjøsæter.

Velferdstingslederen mener kommunebyråkratiet er det store problemet.

– Vi har et veldig godt forhold til Oslo kommune, men i enkelte saker tar ting veldig lang tid.

Han trekker frem tomten ovenfor Det teologiske fakultet som eksempel. Dette er en parkeringsplass SiO eier, og har stått ubrukt i tre og et halvt år mens saken er oppe til behandling i Plan- og bygningsetaten.

– Det koster SiO om lag 3 millioner kroner i året å eie denne tomten. Det er studentenes penger.

Rødmeren

For selv om han i studentpolitiske saker kan stå hardt på kravene, er velferdstingslederen en myk mann. På spørsmål om hans dårligste egenskaper unngår Gjøsæter de vanlige klisjéene.

Jeg har lært at du aldri skal si at den verste egenskapen er en positiv egenskap, for det blir teit»

Aleksander Gjøsæter, ny leder for Velferdstinget

– Jeg har lært at du aldri skal si at den verste egenskapen er en positiv egenskap, for det blir teit.

Ifølge ham selv er han sjenert, og han er ikke den som ringer NRK for å pitche en sak.

– Hvis jeg sender en e-post og ikke hører noe, så er det godt nok for meg, sier han.

Universitas kan imidlertid avsløre at Gjøsæter har flere svake sider. I en gammel tentamensoppgave avisen har fått tilgang til skriver studentlederen «rett å slett» i stedet for korrekte «rett og slett».

– Hva har du å si til ditt forsvar?

– Jeg blir ganske rød når jeg stresser sånn. Jeg var slurvete en gang i tiden, men nå er jeg den som kjefter på folk som begår og/å feil.