PR-nestor: Hans Geelmuyden vil kurse ledelsen på Høyskolen Kristiania.

Studenter på kommunikasjonsskole ble frarådet å kommunisere

Studenter ved Høyskolen Kristiania ble frarådet å snakke med pressen. Problemer løses best internt og ikke i avisene, mener studentleder ved høyskolen.

Privatskole: Her utdannes fremtidens kommunikasjonsrådgivere.

– Jeg føler at Studentunionen ikke står på studentenes side, sier Michelle Kristiansen.

Ved semesterstart hevet Høyskolen Kristiania i Trondheim semesteravgiften uten å varsle studentene på skolen. Etter at Under Dusken omtalte saken fikk studentene på Grafisk design beskjed om å holde seg unna media i et Facebook-innlegg i klassegruppen til Kristiansen.

– Jeg ble litt sjokkert. Jeg synes det lå en trussel bak ordene, spesielt siden det står at dette ikke skal gå utenfor klassen. Jeg har aldri vært borti noe lignende, og jeg har gått på privatskole siden videregående, sier Kristiansen til studentavisen.

Vinkles negativt

Studenten som står bak innlegget er ikke representant for Studentunionen ved høyskolen, men forteller at det ble skrevet etter en samtale med linjeforeningen etter at foreningen selv hadde vært i kontakt med høyskoleledelsen.

I innlegget hevdes det blant annet at Under Dusken har en skjult agenda når de lager saker. I tillegg står det at ledelsen og Studentunionen ved skolen ikke ønsker at noen skal gi kommentar til pressen fordi Under Dusken har en tendens til å «vinkle ting meget negativt, og kan vri en sak som de egentlig ikke har noe å skrive om til noe dumt».

I samtalen kom det fram at en av studentene i klassen for Grafisk design hadde vært i kontakt med media. Studentunionen, som er skolens linjeforening, tar imidlertid avstand fra trusselen om at diskusjon kan ødelegge skolens rykte.

Dette er facebook-innlegget som sjokkerte Kristiansen:

Foreslår nytt kurs

Høyskolen Kristiania utdanner hvert år rundt 8000 studenter der flere av de mest profilerte linjene er rettet mot kommunikasjon og media. Geelmuyden Kiese-sjef, Hans Geelmuyden, er ikke imponert over håndteringen av saken.

– Holdningene som vises her er fullstendig utdaterte, sier PR-nestoren til Universitas.

Hvert år mottar skolen rundt 50 millioner i statsstøtte. Geelmuyden mener at åpenhet er en forutsetning når man mottar offentlige midler.

– Jeg foreslår et nytt kurs for lærere og ledelse på høyskolen; «Hvordan elske offentlighet!» Kanskje Ørjaseter kunne forelese?

Geelmuyden om UiOs kommunikasjon: - Det kan ikke forsvares

– Løses best internt

Til Under Dusken sier leder for Studentunionen Trond Skalberg at problemer løses best internt og ikke i avisene.

Likevel hevder han at Studentunionen har et positivt forhold til media og skylder på forfatteren av innlegget for at ting ble som de ble.

– Innlegget er basert på en grov misforståelse om hvordan høyskolen håndterer pressehenvendelser, sier studentunionleder Skalberg til Universitas.

– Facebook-innlegget inneholder et veldig negativt syn på media. Lærer dere på Høyskolen Kristiania å se på media som skurker?

– Nei, absolutt ikke. Vi skal ut i media for å jobbe. Dette er våre fremtidige arbeidsplasser. Det har vi har sett for oss helt siden vi entret dørene på Høyskolen Kristiania, sier Skalberg.

Han mener Studentunionen er en åpen organisasjon og syns det er trist at Michelle Kristiansen ikke føler det samme.

– Vi er en engasjert gjeng og har studentene spørsmål ser du oss ofte på stand med vafler i kantina, sier han.

Driver ikke med sensur

Høyskolen på sin side mener at det har skjedd flere misforståelser.

– Studentene har selvsagt anledning til å snakke med mediene, det skulle bare mangle. Men når det gjelder policyspørsmål om rutiner og systemer ved høyskolen skal dette gå formelle veier, sier Stein-Oddvar Evensen, kommunikasjonssjef ved Høyskolen Kristiania, til Universitas.

Han mener det er leit at studentene har misforstått meldingen om at kommunikasjonsavdelingen håndterer alle pressehenvendelser. Han avviser også at høyskolen har sagt at studenter ikke skal få uttale seg i media.

Å herregud, dette har kommet helt skjevt ut.

Stein-Oddvar Evensen, kommunikasjonsrådgiver ved Høyskolen Kristiania

– Det er dumt at studentene har oppfordret hverandre til å ikke uttale seg negativt, vi driver ikke med sensur her på høyskolen, forsikrer Evensen.

– Er det et paradoks at studenter på en skole som utdanner kommunikasjonsrådgivere håndterer presse på denne måten?

– Studentene må lære seg å håndtere mediene og jobbe profesjonelt. Ja, det er et paradoks, medgir han.

Konfrontert med Geelmuydens forslag om nytt kurs svarer Evensen:

– Å herregud, dette har kommet helt skjevt ut. Hans Geelmuyden har selvsagt rett, og rektor Trond Blindheim tar oppgaven om å utvikle et nytt kurs. Kanskje Hans Geelmuyden vil være gjesteforeleser?