Intervjuet: Vil sprekke myten om jomfruhinnen

– Jomfrutester er bullshit, mener medisinstudent og blogger Ellen Støkken Dahl.

Intervjuet:

• Hvem: Ellen Støkken Dahl
  • Hva: Skrev en kronikk på NRK mot jomfrutesting

– Du og bloggerkollega Nina Brochmann vil få bukt på myten om jomfruhinnen, men hva er egentlig denne myten?

– Mange tror at strukturen i skjeden, som dessverre kalles for jomfruhinnen, kan brukes til å avgjøre om en kvinne har hatt sex eller ikke, ved å undersøke underlivet hennes. Dette er de såkalte jomfrutestene. Men jomfrutester er bullshit!

– Betyr det at jomfruhinnen ikke finnes?

– Jomfruhinnen, slik vi tror vi kjenner den, finnes ikke. Det er en ingen hinne, men en struktur og navnet «jomfruhinne» er misvisende.

Les sist ukes «intervjuet»: Slakter idrettsforholdene for studenter

– Hvorfor er det misvisende?

– Ordet «jomfru» høres ut som strukturen i skjeden er forbeholdt de som ikke har hatt sex. En person som har hatt sex vil fortsatt ha en jomfruhinne. Hymen og skjedekrans er bedre ord å bruke. Den andre delen av ordet, «hinne», høres ut som noe heldekkende og sart – noe gladpack-aktig. Hvis man blør ved første samleie er det fordi hymen strekkes og skades, men den blir ikke borte.

– Møter dere mye motstand?

– Nei, folk flest er enige i at «jomfruhinne» er et dårlig ord, men har ikke vært bevisst at mytene er feil. For mange er dette overraskende.

– Men hvor kommer myten fra?

– Jeg tror de har oppstått for å kontrollere kvinners seksualitet, fordi man ønsker å vite sikkert om en kvinne har hatt sex før, om hun er «damaged goods» som man sier. Men hvorfor skal man vite det? Det finnes ikke noe tilsvarende ønske om å kontrollere mannens seksualitet, så dette er sexisme, ikke bare faktafeil. Problemet ligger i ønsket om å ha et jomfrubevis.

– Hvorfor ønsker noen dette beviset?

– Ofte har man opphøyd viktigheten av at kvinnen skal være ren og urørt – hvorfor vet jeg ikke. Rent fysisk vet jo alltid kvinnen at barnet hun føder er hennes eget. Mannen, derimot, kunne jo ikke vite sikkert før farskapstester kom inn i bildet. Kanskje behovet for å kontrollere kvinners seksualitet kommer herfra?

– Finnes det en annen måte å uttale seg om sexlivet til en kvinne på enn ved å kikke henne mellom beina?

– Du kan spørre om hun har hatt sex før.

– Hvilke andre myter finnes om kvinnens underliv?

– Det er mye snakk om at det er annerledes, eller bedre, å ha sex med en kvinne som er jomfru, fordi hun er trangere i skjeden. Men man blir ikke løsere i skjeden av å ha mer penetrerende sex. Hvis man oppleves trang ved første samleie er det ofte fordi man er nervøs og ikke greier å slappe av.

– Bloggen deres heter Underlivet, men det første som dukker opp når man googler «underlivet» er: Underlivet lukter reker, underlivet klør, underlivet lukter urin, underlivet sovner. Finnes det egentlig noe positivt å si om underlivet?

– Mange skammer seg over underlivet sitt. Men det er høy tid å trekke frem det positive ved det å ha kvinnekropp. Derfor valgte vi tittelen Gleden med skjeden på den kommende boken vår. Underlivet er et fantastisk organ. Vulva tåler mye sammenliknet med en pung. Vi har klitoris som er mer sensitiv enn et penishode. Dessuten kan vi få barn. Når noe er galt med underlivet kan man fort føle seg alene om plagene som oppstår, selv om det er snakk om ting som så og si alle kvinner opplever. Man roper ikke ut i en middag at man har soppinfeksjon.

Tidligere intervjuer:

[Føler seg sviktet av politikerne](2)

[Skal lære juss-studentene å skrive](3)