Studentboliger?: Det er denne båten Susanne Sjöstedt mener kan brukes til å huse opp til 1700 studenter. Foto: Piergiuliano Chesi (CC)

Svensk redaktør: Bruk cruiseskip til studentboliger

For å imøtekomme boligkrisen blant studenter i Sverige blir det foreslått å ta cruiseskipet Ocean Gala i bruk.

Cruiseskipet Ocean Gala som skulle huse 1700 flyktninger står tomt ved svenskekysten. Dette fordi Migrationsverket ikke ønsker å ta i bruk skipet likevel.

Susanne Sjöstedt, politisk redaktør for Allehanda, skrev en leder hvor hun argumenterer for at cruiseskipet burde leies ut til studenter.

– Det meldes om studenter som telter og som sover på liggeunderlag i kulturhusets kjeller. Cruiseskipet er innflytningsklart akkurat nå og er en rask og effektiv løsning på boligkrisen blant studenter, sier Sjöstedt til Universitas.

Studentboligdrøm?

Sjöstedt mener det er uheldig for flyktninger å bo på et skip, men at det er gunstig for studenter.

– Flyktninger er ikke sysselsatt og har ikke noe sted å gå til, de har hverken jobb eller skole. Skipet kan dermed oppleves som isolasjon, i verste fall et fengsel. Studenter sitter derimot ikke på rommene sine tjuefire timer i døgnet. De skal på forelesning og de leser på biblioteket, dermed er et slikt bosted mer gunstig for dem.

Susanne Sjöstedt, politisk redaktør for Allehanda

Sjöstedt ser ikke for seg at skipet kommer til å huse studenter denne høsten, men håper at det vil være klart til våren. Eierne er hypp på å gjøre hennes drøm virkelig.

– Vi kjenner godt til boligkrisen blant studenter i Sverige, og vi ser Ocean Gala som en kreativ løsning på et stort problem, sier Kjell Tandberg, i Floating accomodation, til avisen Allehanda.

Ja, takk!

Studenten Fannie Lorant (24) studerer adferdsvitenskap på Linköpings Universitet, og ser gjerne for seg en studenthybel på cruiseskip.

– Hadde jeg ikke hatt studentbolig hadde jeg gjerne bodd der. Jeg liker ikke å bo midt i sentrum, for jeg liker å sove om kvelden, sier hun til Universitas.