Muslimsk student:- Ikke dra hit, lillesøster!

Stygge blikk og ubehagelige opplevelser er hverdagen for muslimske Nizrin Ziani (23) som bor i Frankrike. Det er kun ett sted hun slipper unna.

Nok en stor terrorhandling har preget den franske sommeren og snart starter et nytt semester på Universitetet i Perpignan i Sør-Frankrike. Her studerer Nizrin Ziani internasjonal business, og hun kjenner stadig mer på den spente situasjonen mellom muslimer og ikke-muslimer i landet. Hun bærer sin hijab med stolthet, men forteller om flere ubehagelige hendelser.

Han sa at jeg bare kunne skrike så mye jeg ville, men ingen franskmenn ville hjelpe meg.

Nizrin Ziani, muslim og student

– En gang jeg satt i parken kom en mann bort til meg og spurte hva jeg gjorde i hans land. Han begynte å nærme seg meg. Jeg ba han om å trekke seg tilbake, hvis ikke kom jeg til å skrike. Han sa at jeg kunne skrike så mye jeg ville, men ingen franskmenn ville hjelpe meg. Mange så hva som skjedde, men ingen stoppet og spurte om jeg trengte hjelp. Heldigvis lot han meg være i fred til slutt, sier hun.

Ziani forteller med en liten latter at situasjonen er annerledes på universitetet.

– Der er det bare min forlovedes ekskjærester som stirrer på meg.

– Føler du deg friere på universitetet?

– Det er ikke frihet jeg føler på, det er lettelse. Jeg føler mindre stress når jeg ikke blir stirret på, svarer Ziani.

Hijab provoserer

En rekke terrorangrep den siste tiden gjør at muslimer i større grad opplever mistenkeliggjøring i samfunnet. Flere debatter som omhandler muslimer har fått nytt liv etter terrorangrepene. Niqab er allerede forbudt i landet, og nå har diskusjonen om å forby flere «prangende» religiøse symboler, som hijab, blitt tatt opp igjen.

Christina Jacobsen, professor i sosialantroplogi ved Universitetet i Bergen, forsker blant annet på migrasjon og etniske relasjoner. Hun forteller at i motsetning til utdanningsinstitusjoner på lavere nivå, er det nemlig fremdeles lov å bruke religiøse symboler, som hijab, på universitetet. Dette står likevel i fare for å endres.

– Hvorvidt det skal fortsette å være lov med hijab er en debatt som stadig kommer opp. Det er typisk at en slik debatt våkner til liv etter hendelser som terrorangrep.

Jacobsen forklarer at muslimske kvinners klesdrakt blir koblet til en rekke problemer i det franske samfunnet, inkludert kvinneundertrykking, opptøyer i forstedene og nå i økende grad også til terrorisme.

– Slike koblinger gjør at det kan framstå som logisk å beskytte landet mot terrorisme gjennom å forby bestemte klesdrakter, sier hun.

Advarer mot Frankrike

Muslimske Zaid (19) studerer også i Frankrike. Han merker, akkurat slik Ziani og Jacobsen beskriver, at situasjonen som muslim i Frankrike har endret seg.

– Ting har blitt verre i Frankrike etter terrorangrepet, sier han.

Han har ikke opplevd noen truende situasjoner personlig, men merker en generell motvilje og negative følelser mot muslimer. Men på universitetet ser medstudentene på muslimer på en annen måte.

– Ungdom på universitetet møter mange mennesker fra hele verden. De lærer å skille muslimer som liker å leve fredelige liv, og å ha det gøy med venner, fra terroristhandlinger begått av mennesker som påstår å være muslimer, sier han.

Han anbefaler likevel ikke sine nærmeste til å dra til selve landet.

– Jeg ville ikke anbefalt lillesøsteren min å studere i Frankrike. Selv om det er få som hater muslimer, påvirker de det sosiale klimaet.

I Perpignan gjør det ubehagelige møtet med enkelte franske borgere, at Ziani har fått nok.

– Med en gang jeg er ferdig med studiene skal jeg flytte herfra.