Det skal være mulig å være en heltidsstudent, sier Guri Melby (V). Arkivfoto: Helle Gannestad

Venstre vil øke studiestøtten

Venstres programkomite foreslår å øke studiestøtten til 1,5G av folketrygden. I dagens priser tilsvarer dette en økning på 35 000 kr i året.

– Studenter blir stadig fattigere. Det skal være mulig å være en heltidsstudent. Slik er ikke situasjonen for mange i dag, sier Guri Melby, nestleder i programkomiteen til Venstre.

Det var Venstres stortingsrepresentant, Terje Breivik, som først lekket forslaget på sin Facebook-side. Han skriver at utdanning skal være tilgjengelig for alle, uansett sosial bakgrunn. Det stiller også partikollega Melby seg bak.

– Det er viktig for Venstre at utdanning er tilgjengelig for alle, ikke bare de med rike foreldre, sier hun

Umulig å tidfeste

I Breiviks Facebook-innlegg kommer det frem at Venstre ønsker en økning av studiestøtten til 1,5 G av folketrygden. Dette vil si at studiestøtten vil tilsvare 1,5 av grunnbeløpet i folketrygden. I forslaget ønsker Venstre at studiestøtten skal følge økningen i folketrygden.

– Ved å knytte studiestøtten opp til folketrygden sikrer vi at støtten følger prisveksten, sier Guri Melby

– I forslaget står det at det er et langsiktig mål å få studiestøtten opp til 1.5G av folketrygden. Er det mulig å tidfeste dette mer konkret?

– Det er vanskelig å for meg å tidfeste det eksakte året studiestøtten har nådd målet, men jeg håper at forslaget blir mer nøyaktig tidfestet i det endelig forslaget.

Gradvis utvikling

I november skrev Universitas om at [regjeringen hadde vedtatt 11 måneder studiestøtte.](1) Melby forteller at dette er bare er starten.

– Vi tenker at 11 måneder studiestøtte var starten på utviklingen. Deretter ønsker vi å gradvis trappe det opp. Venstre er garantisten for en god studentpolitikk, sier hun.