Terrorfrykt skviser ut masterstudenter

Fakultetet tvinger masterstudentene i statsvitenskap til å flytte ut fra lesesalen sin for å få plass til det nye ekstremismesenteret.

– Vi synes dette vitner om at fakultetet ikke tar hensyn til studentene, og vi er veldig redde for at en ny lesesal vil havne langt unna vårt eget institutt, sier leder for fagutvalget ved statsvitenskap Thyra Askevold.

Hun er fersk masterstudent i statsvitenskap ved UiO, og forteller om stor frustrasjon blant studentene etter fakultetets avgjørelse.

Da masterstudentene kom tilbake fra sommerferie hang det en lapp på døren til masterstudentenes lesesal i åttende etasje på Det samfunnsvitenskapelige fakultet. På lappen opplyste fakultetet om at lesesalen fra og med høsten 2016 vil bli benyttet til andre formål. Studentene ville fortsatt være sikret lesesalplass frem til 9. september, men etter det kunne de risikere å møte en låst dør.

Vi fikk ikke noen beskjed om at lesesalen skal flyttes, før lappen ble hengt opp.

Thyra Askevold, leder for fagutvalget på statsvitenskap

– Vi har ikke fått noen ny lesesal per i dag, og det er stor misnøye med hvordan saken har blitt håndtert. Vi fikk ikke noen beskjed om at lesesalen skal flyttes, før lappen ble hengt opp, sier Askevold.

Ønsker nærhet

Askevold sier flyttingen av lesesalplasser ikke er en optimal løsning for studentene på første år av masterstudiet, fordi de i år kun skal ha tunge statistikk- og metodefag.

– Det er vanskelig å ha et helt semester med bare det. Da er lesesalplasser alfa og omega, sier hun.

Nærhet til forelesere og pauserom med fasiliteter kan være med på å lette presset, men denne kontakten mister studentene når lesesalen blir fjernet, forteller hun.

Gudleik Grimstad, fakultetsdirektør ved SV-fakultetet, forstår godt studentenes frustrasjon og lover å finne en løsning for stipendiatene.

– Vi beklager at studentene ikke fikk informasjon, men ber samtidig om forståelse for at det har vært liten anledning til å møte fagutvalg og programutvalg siden det var sommerferie. Vi har likevel full forståelse for at det var litt urovekkende å komme tilbake fra ferie og se denne meldingen hengende på døren, sier han.

Frykter terror

Det er det nye ekstremismesenteret som skal flytte inn på studentenes lesesal. Opprinnelig skulle senteret plasseres i 7. etasje, men fakultetet ombestemte seg på grunn av fare for terror mot det nye senteret.

– Vi hadde et møte med sikkerhetsavdelingen, og kom frem til at det ville være bedre med en plassering i 8. etasje. Vi regner ikke med at senteret vil bli rammet av terror, men vi vil være på den sikre siden. Det er lettere å sikre 8. etasje som helhet, med kort og kode, sier Grimstad til Universitas.

Ikke hørt om tilbud

Askevold forteller at sikkerhetsvurderingen ikke er en begrunnelse hun eller andre hun omgås på studiet har blitt gjort kjent med fra fakultetet.

Fakultetsdirektør Gudleik Grimstad hevder at studentene har fått tilbudt en lesesal i 7. etasje på bygget, men Askevold avviser at hun eller andre på studiet har blitt gjort kjent med denne løsningen.

Hun forteller at studentene kan godta å flytte til lesesalen i 7. etasje hvis dette tilfredsstiller deres behov. Samtidig oppfordrer hun fakultetet til å inkludere sine studenter i slike prosesser, og være tydelige i kommunikasjonen.

benediht@universitas.no