Informatikk på UiO: Karakterkaos

Institutt for informatikk ga studenter feil karakter etter en eksamen i vår. Dette er ikke første gang det har skjedd, medgir instituttet.

– Menneskelig svikt

Dag Langmyhr, universitetslektor og utdanningsleder ved Institutt for informatikk beklager det som har skjedd. Han forteller at feilen skyldes en klippe-og-lime-feil fra regnearket til utleveringen av karakterene.

– Alt blir sjekket veldig grundig av to sensorer. Men i et system hvor mennesker skal lime inn de endelige resultatene kan man aldri gardere seg fullstendig mot slike feil, sier han.

Ifølge Langmyhr var det et tilsvarende tilfelle i fjor på Institutt for informatikk. Han mener det er umulig å si om feilene hadde blitt oppdaget dersom ingen av elevene hadde bedt om begrunnelse eller klaget på karakteren.

– Kan du utelukke at tidligere studenter har fått feil karakter på vitnemålet sitt?

– Sjansen for det er liten, men vi kan ikke garantere for at det ikke har skjedd.

Ble kjempeskuffet

Kristine Jevne Berge (25) er en av studentene som ble rammet av instituttets karakterkluss.

– Jeg ble veldig skuffet da jeg fikk den første karakteren. Jeg prøvde å trøste meg selv med at jeg ikke fikk vist alt jeg kunne, men at jeg har lært veldig mye. Da det viste seg at jeg egentlig skulle ha to karakterer bedre, ble jeg kjempeglad, sier hun, og legger til:

– Det må være ekstra kjipt for dem som først fikk en god karakter, men deretter fikk kontra-beskjeden.

Uflaks

Selv om dette har skjedd flere ganger er ikke Helga Nyrud (27), leder for fagutvalget på Institutt for informatikk, bekymret.

– Vi synes det selvfølgelig er beklagelig at det har skjedd, men generelt sett pleier instituttet å ha gode rutiner.

Nyrud forteller at emnet det gjelder er et av fagene som har fått best tilbakemelding fra studentene, og de som er fagansvarlig er noen av de mest organiserte.

– Det er uflaks at en slik feil har oppstått, men fagutvalget er på ballen og skal følge opp saken utover semesteret.

Det er likevel ikke første gang UiO har rotet med karakterene.

Digital eksamen som løsning

Universitetslektor Langmyhr ønsker alle tiltak som kan skjerpe rutinene velkommen, men mener at løsningen på problemet er nær.

I løpet av dette studieåret vil halvparten av alle eksamener på bachelorprogrammene på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet bli digitale.

– Med digitale eksamener er sensuren elektronisk. Da vil muligheten for en slik type feil bli kraftig redusert, sier han.