UiO vs BI: Den store fadderduellen

UiO-Ellen eller BI-Andreas. Hvem erobrer årets faddertrone?

Fadderuken ved UiO

• Antall nye studenter: 8000
  • Antall dager: 7
  • Pris: Gratis
  • Topp tre arrangementer: 1. «Fun in the Sun», 2. Rebusløp, 3. Generell god stemning
  • X-Faktor: Alle kan delta
  • Hookegaranti: 100 prosent

Kunsthistorie eller eiendomsmegling? Frederikke eller Starbucks? Kontrastene mellom Handelshøyskolen BI og Universitetet i Oslo (UiO) er store og rivaliseringen mellom skolene har vært årelang. Nå utfordres faddergeneralene ved de to institusjonene til duell om hvem som har den beste fadderuken.

På et folketomt Blindern møtes lederen av det sentrale fadderutvalget ved UiO, Ellen Filmberg, og president for Fadderullan ved Handelshøyskolen BI, Andreas Storsveen Kurtås, for å selge inn hver sin fadderuke.

Fadderuken ved Handelshøyskolen BI

• Antall nye studenter: 2500-3000
  • Antall dager: 8
  • Pris: 1400 kr
  • Topp tre arrangementer: 1. Steve Aoki, 2. Postgirobygget, 3. Afterski
  • X-Faktor: Mangfoldig program
  • Hookegaranti: Lover et bra marked

Koster å være kar

Det er mange krefter som skal i sving når fadderuken starter.

– Vi har tusen nøye utvalgte faddere, sier Andreas fornøyd før Ellen kontrer tilbake med oppimot tolv-hundre utvalgte.

Ved UiO varer fadderuken fra mandag til søndag, på BI har man på sin side en noe videre definisjon av lengden på en uke.

– Fadderuken vår varer i åtte dager, fra onsdag til onsdag, sier Andreas.

For nye studenter kan det være overveldende å se sitt første storstipend tikke inn på konto. Mer drevne studenter har imidlertid erfart at pengene har en tendens til å forsvinne like fort ut som de kom inn.

– Ved UiO koster det ingenting å delta, alle arrangementer er gratis, sier Ellen.

Andreas erkjenner at han ikke kan konkurrere med sin fadderkollega på pris.

– Om man deltar på alle oppsatte hovedarrangementer ved BI vil det koste 1400 kroner, sier han.

Vi lover at alle skal få

Ellen Filmberg, UiOs faddergeneral, om hookemulighetene under fadderuka

Satser på alkoholfrie arrangement

Fadderuken har et stempel for å være en stor fyllefest. Begge fadderlederne vil likevel vri fokuset over på hvor mange sosiale bånd som knyttes framfor hvor mye alkohol som drikkes. De påstår hardnakket at det satses stort på å bekjempe drikkepress.

– På BI har vi flere alkoholfrie arrangement. Alt fra volleyball og fotball i parken på onsdag til foredrag med tidligere landslagssjef i langrenn Morten Djupvik, sier Andreas.

Mens Andreas og hans åttemannsstyre har ansvaret for alle arrangementer under fadderuken på BI er mye av arrangementsorganiseringen gjort i regi av studentutvalgene på de forskjellige fakultetene ved UiO, forteller Ellen.

– Men alle arrangementer som kommer fra det sentrale fadderutvalget er i utgangspunktet alkoholfrie, sier hun.

Les også: Én av tre føler drikkepress

Verdenskjent DJ

Det er først når Andreas får snakke om festene han lyser ordentlig opp.

– På søndag har vi dagskonsert med den verdenskjente DJen Steve Aoki på Sentrum Scene. Det blir helt vilt. Ellers vil jeg også nevne at på torsdag er det konsert med Postgirobygget på Sukkerbiten, den er åpen for alle, også personer som ikke er studenter. Vi avslutter med festen Afterski der blant andre Stayzman & Lazz, Morgan Sulele og Katastrofe opptrer.

Ellen tar seg en kort tenkepause og kontrer:

– Altså. Vi har en rå åpningsseremoni og faglig opplegg på fakultetene da.

Andreas ler, før Ellen igjen tar på seg en bestemt mine.

– På fredag har vi arrangementet «Fun in the Sun» i fysikkbakken på Blindern. Der blir det vannsklie av rundballeplast, et stort fargeløp og underholdning fra Humornieu. Ellers skjer det mye på Blindern hele uken, med rebusløpet som ett av høydepunktene. Vi mener det er viktig at nye studenter blir godt kjent med UiO og Oslo som studenthovedstad i uken som kommer, sier hun.

X-faktor

Selv om faddersjefene har lagt store ressurser i enkeltarrangementene, mener begge at selve X-faktoren deres ligger i mangfoldet. På to vidt forskjellige måter.

– Vår X-faktor er at fadderuken vår er for alle. Den skal være for de som drikker, de som ikke drikker, for norske og internasjonale studenter. Det er det som ligger til grunn for alle de gratis arrangementene, sier Ellen og sender et drepende blikk til sidemannen.

Andreas tar blikket med fatning. Han er opptatt av at det store arbeidet som er lagt ned i programmet gir Fadderullan et sosialt fortrinn i forhold til UiO-fadderuken.

– X-faktoren på BI er det varierte programmet. Dette legger grunnlaget for at alle nye studenter og faddere har en arena hvor det er lett å bli kjent.

Motivasjonsbrev og screening

Fadderullan-presidenten trekker også frem at alle faddere ved BI må søke seg til stillingen ved å skrive et motivasjonsbrev og gå gjennom det han kaller for en «screening».

– Alle som vil får ikke være fadder ved BI, dette er for å skape en tryggest og best mulig velkomst, hevder han.

For mange er det ikke bare pris, konserter eller X-faktor som avgjør om en fadderuke er vellykket eller ikke, men muligheten for en flørt.

Hvor høy er hookegarantien?

– Drithøy, jeg vil si hundre prosent, svarer Ellen raskt.

– BI kan aldri være noe dårligere enn UiO. Vi lover et bra marked, kontrer Andreas.

– Vi lover at alle skal få, sier Ellen.