Lillo Studenthus: SiOs mest moderne studentboliger

Oslo har fått nytt studenthus med 166 boliger. Likevel er det fortsatt 6000 studenter som står i boligkø.

I innersvingen på Ring 3, rett nedenfor Storo, kan du nå finne det nyeste studenthuset i Oslo. Huset har fått navnet Lillo Studenthus. Under åpningen forrige onsdag ble det klippet snor og man fikk omvisning rundt i det mest moderne bygget Studentskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) har å tilby. Prosessen har tatt nesten to år.

– Vi har bygget på to etasjer på det opprinnelige bygget. Dette klaget naboene inn til Fylkesmannen, noe som gjorde at byggeprosessen tok litt lenger tid enn planlagt, sier boligdirektør Trond Bakke i SiO.

Sentral beliggenhet

Selv om byggeprosessen har vært problematisk, så mener Bakke at hver eneste kvadratmeter er utnyttet. Særlig stolt er han av takterrassen hvor beboerne kan se helt ned til Oslofjorden.

– Når vi ser etter nye prosjekter er det tre kriterier vi legger til grunn: studenthuset skal være innenfor Ring 3, det skal være nært beliggende utdanningsinstitusjoner og nær kollektivtransport.

Alle kriteriene kan her sies å bli oppfylt. Fra takterrassen kan du se at Handelshøyskolen BI kun ligger et steinkast unna, du har T-banen ved Storo i ryggen, samt utallige trikker og busser gående i omkringliggende gater.

Fornøyde beboere

– Det er veldig stille her. Jeg har spilt høy rock midt på natten uten at naboene har klaget, sier Simen Schaufel med et smil. 22-åringen søkte med en gang SiO la ut leilighetene i desember og angrer ikke. Han bor alene i en tjue kvadratmeters leilighet og betaler 6200 kroner i måneden.

– Jeg har tidligere bodd i kollektiv, og det var ikke kult. Det er alltid en som ikke vasker etter seg, sier han.

Vinner ikke gullmedalje

MDG-politiker og byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen, var også til stede under åpningen. Hun skryter uhemmet av det nye studenthustilskuddet.

– Fordi boligprisene er så høye her i Oslo, så har ikke alle studenter råd til å leie på det private markedet. Lillo Studenthus har blitt et flott bygg med fine leiligheter, sa hun fra talerstolen.

Selv om de fremmøtte var enig i at SiO har gjort mye riktig i det nye studenthuset presiserte leder i Velferdstingets arbeidsutvalg, Aleksander Gjøsæter, at det fortsatt er en stor jobb som gjenstår i byggingen av studentboliger. For øyeblikket står omlag 6000 Oslo-studenter i boligkø.

– Det er mange studenter som ikke aner hva de skal gjøre, det holder ikke å bygge to tusen nye boliger i året når det står flere tusen i kø. Med dette huset vinner man ikke gullmedalje, men det er et steg i riktig retning.

Les også: Vil bygge 2200 studentboliger i året

sondremm@universitas.no