Maner til tålmodighet: UiO-rektor Ole Petter Ottersen forklarer at universitetet har som mål at investeringene skal bli fossilfrie. I dag investerer de, gjennom Unifor, i kullbedrifter. Arkivfoto: Ketil Blom

– Rektor er feig

Studentparlamentets miljøkomite krever beklagelse etter avsløringer om kullsvarte investeringer.

Studentleder: Julie Sørlie Paus-Knudsen

– Det er feigt at rektor ikke vil snakke. Som rektor ved Universitetet i Oslo må han uttale seg i en så viktig sak.

Leder for Studentparlamentets miljøkomite, Julie Sørlie Paus-Knudsen er i harnisk. Tidligere i år skrev Universitas at [universitetet investerer penger i kullbedrifter selv oljefondet har trukket seg ut av](1). Investeringene har blitt gjort gjennom selskapet Unifor, et selskap som kan beskrives som et «datterselskap» av UiO.

Rektor Ole Petter Ottersen, nektet å la seg intervjue om saken, men skrev i en e-post at en fossilfri strategi skulle på plass i løpet av 2016. Dette holder ikke, mener Paus-Knudsen.

– Det er bra Ottersen skal få på plass en fossilfri strategi, men det er ikke nok. Vi krever at Unifor trekker seg ut av kullbedrifter med én eneste gang, sier hun.

Krever forklaring

Ikke bare ønsker Paus-Knudsen at kullinvesteringene skal ta slutt, Studentparlamentets miljøkomite har fattet et vedtak med krav om en uttalelse fra rektor Ottersen.

– Rektor må snakke. Vi krever både en forklaring på hvordan dette kunne skje, og en beklagelse fra Ottersen, sier hun.

Miljøkomiteen kommer ikke til å gi seg før rektor har svart. Hvilke tiltak de vil iverksette hvis han ikke snakker er likevel uklart.

– Først og fremst vil vi sette søkelys på dette i media, sier Paus-Knudsen.

Nekter å svare

Til tross for sterke krav fra miljøkomiteen er ikke Ole-Petter Ottersen villig til å løsne tungebåndet. Han er ikke tilgjengelig på telefon, men pressekontakten forteller vi kan sende ham en e-post.

Hva synes du om kravene fra miljøkomiteen og kommer du til å etterfølge dem?, spør vi.

– Unifor skal legge frem en strategi for mer klimavennlige investeringer i løpet av 2016. Vårt mål er at investeringene blir fossilfrie, og sammen med Unifor skal vi arbeide for å få dette til.