Redde: Kjæresteparet Eivind og Amalie føler seg utrygge i sine egne hjem etter gjentatte innbrudd i Rodeløkka Studenthus

Postkassebande herjer

En ransbølge skyller inn over Oslos studenthus. Men nå har SiO fanget posttyvene på video.

– Det har vært innbrudd i fire studenthus bare den siste uka. Fenomenet griper om seg, medgir Trond Bakke, direktør i boliggruppa Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO).

For to uker siden skrev Universitas om [to innbrudd ved Rodeløkka Studenthus](1). Ranene har fortsatt ikke avtatt og saken har dermed gått fra å være en enkel hodepine, til å bli en sikkerhetsmigrene for studentsamskipnaden. SiO har nå iverksatt en rekke krisetiltak for å stanse de gjentatte innbruddene.

– Vi gjør alt i vår makt for å hindre at dette skal skje igjen, sier Bakke.

Fanget på video

Posttyvene, som fortsatt er på frifot, har god grunn til å se seg over skuldrene. SiO har nemlig fanget gjerningsmennene på video, med overvåkningskameraer montert i inngangspartiene. Bildene identifiserer flere innbruddstyver som bryter opp studentenes postkasser med makt, forteller Bakke.

– Utfra bildene kan vi se at to av brekkene er gjort av samme individ. Resten av innbruddene er gjort av flere gjerningsmenn sammen, sier Bakke

Han vil ikke gå inn på hvilke studenthus som er rammet, men Universitas erfarer at det gjelder studenthuset på Pilestredet, i tillegg til Rodeløkka.

Fikk du med deg?: To siktet for frekt pensumkupp på Blindern

Redde og irriterte

– Jeg mener SiO har sviktet studentene. Vi føler oss ikke trygge i våre egne hjem, sier Eivind Haugland, som selv har blitt frastjålet et kredittkort fra postkassa si. Han bor på Rodeløkka Studenthus sammen med kjæresten Amalie Aass Frank. De to beskriver amper stemning i gangene etter alle innbruddene de siste ukene.

– Vi er redde for at vi blir et lett offer, ettersom det foregår mye kriminalitet i nabolaget fra før, sier Frank oppgitt.

Frank forteller at det har vært innbrudd i leiligheter i bygget tidligere. Beboerne frykter derfor at postkasseranene skal eskalere til innbrudd i leilighetene.

Rykter om alle innbruddene florerer i gangene på Rodeløkka.

Trond Bakke, leder i SiO bolig

Beboerne spør seg om innbruddstyvene kan ha hatt nøkkel til bygget, ettersom de også skal ha kommet seg inn på takterrassen, forteller Frank.

– Det lå drøssevis av åpne brev og papirer der oppe. Man må ha nøkkelkort for å komme seg inn og ut. Det gjør oss selvfølgelig redde, sier hun.

SiO har nå anmeldt innbruddene og videreført all tilgjengelig informasjon, inkludert videoopptak av tyvene, til politiet, som er i gang med å etterforske saken. I mellomtiden har samskipnaden tatt grep for å bedre sikkerheten. Inngangsdørene blir nå boltet fast med forsterkede beslag.

Les mer: I høst ble Idrettshøgskolen utsatt for innbrudd

Klagestorm mot SiO

Haugland og Frank mener at beboerne har fått altfor lite informasjon fra samskipnaden. Informasjonsvakumet har skapt så stor frustrasjon at et tjuetalls beboere denne uken bombarderte SiO med klager.

– Det burde ikke være for mye å forlange at vi kan være trygge når vi først har kommet inn i bygget, sier en irritert Haugland.

De to forlanger at SiO informerer beboerne om de faktiske forholdene rundt innbruddene, og mener det ville vært naturlig å innføre skjerpet vakthold rundt studenthusene.

– SiO burde satt inn mer vakthold for en periode, når de ser at innbruddene har skjedd gjentatte ganger. Det ville vist både tyvene og oss beboere at de tar trusselen på alvor.

For kostbart

Når Universitas formidler beboernes misnøye til direktør Bakke, ber han om forståelse for at sikkerhetstiltak ikke blir kommunisert til andre enn Politiet. Beboerne kan heller ikke forvente seg økt vakthold med det første.

– Vi har avtale med Securitas om sikkerhet, men vi kan ikke ha bemannede inngangspartier hele døgnet. SiO har over 100 bygg, så det ville blitt for kostbart, sier Bakke.

Vet du noe om saken? Kontakt avisen på universitas@universitas.no