FESTEN FORTSETTER: – Det er en veldig viktig seier for studentbevegelsen at vi nå får 11 måneder studiestøtte, sier NSO-leder Therese Eia Lerøen (midten). Arkivfoto: Patrick da Silva Sæther

På vei mot 11 måneders studiestøtte

I dag la regjeringen frem revidert nasjonalbudsjett. Til neste år økes studiestøtten med én ekstra uke og 2600 kroner.

– Studentbevegelsen har jobbet for en bedre studentøkonomi over flere år. Vi er glad for at regjeringen i dag la frem en plan for å få innført studiestøtte også i juni. Dette er et viktig steg i retningen for å gi studentene mer tid til studiene, sier Therese Eia Lerøen, leder av NSO.

Planen som nå er lagt frem innebærer at studenter, som har full støtte fra Lånekassen, får en ekstra uke støtte i året frem til 2020 hvor opptrappingen er fullt innført som en måned.

NSO mener at også de månedlige utbetalingene må øke for at studentene skal kunne bruke mer tid på studiene gjennom hele året.

– Det er en veldig viktig seier for studentbevegelsen at vi nå får 11 måneder studiestøtte. Neste steg må være at beløpet studentene får hver måned også økes slik at studentene virkelig kan være tilstede i det faglige fellesskapet ved sitt studie, sier Eia Lerøen.

Les mer: Nå blir det 11 måneders studiestøtte

VT-leder: Simen Eriksen. Arkivfoto: Håkon Benjaminsen

Godt fornøyd

Leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus, Simen Eriksen, er også godt fornøyd med regjeringens plan for å innføre en ekstra måned med studiestøtte.

– Det viktigste for oss har vært at regjeringen måtte sette i gang prosessen med å finansiere løftet i denne perioden, og det har de fulgt opp, sier han.

Eriksen legger også til at han synes det er veldig positivt at regjeringen har varslet at folk med nedsatte funksjonsevner, barn eller annet som gir dem krav på tilleggsstipend skal få dette utbetalt en ekstra måned fra og med 2017.

Blindern-leder: Julie Sørlie Paus-Knudsen. Arkivfoto: Evelyn Pecori

Glade på Blindern

– Opptrappingen av studiestøtten viser at regjeringen satser på kunnskapssamfunnet. Når studenter kan konsentrere seg om det som faktisk er jobben deres – å studere – får vi dyktigere og mer kunnskapsrike arbeidstakere. Dette vil være nødvendig for den omstillingen det norske samfunnet står ovenfor, sier Julie Sørlie Paus-Knudsen, studentleder ved UiO.

Hun mener at det reviderte statsbudsjettet viser at studentene har blitt hørt.

– Innføringen av studiestøtte over 11 måneder gjør at man kan lese til eksamen i stedet for å bekymre seg for hvordan man skal betale husleia på slutten av semesteret, sier hun.

Paus-Knudsen understreker at det nå vil bli viktig at opptrappingsplanen blir fulgt.

– Altfor ofte ser vi at politikerne kommer med løfter til studentene som ikke følges opp, sier hun.

Vil ha flere oppussingskroner

Paus-Knudsen mener det er skuffende at Universitetsbyggene nedprioriteres.

– Revidert statsbudsjett kommer ikke med noen ytterligere midler til å vedlikeholde de nedslitte byggene som universitetets studenter og ansatte jobber i.

Hun forteller at Universitetet i Oslo har ansvaret for viktige historiske kulturbygg som de ikke har råd til å vedlikeholde.

– Disse bygningene er en viktig del av historien vår, derfor må staten ta sitt ansvar i å sørge for at fremtidige generasjoner også kan ha glede av dem, sier hun.

Stort etterslep

Universitetet i Oslo har i dag et etterslep på vedlikeholdet på ca 8,6 milliarder kroner.

– Dette gjelder ikke bare de historiske bygningene, men også undervisningsbygg. De dårlige vedlikeholdte bygningene går i dag ut over studentenes læringsmiljø. Dersom universitetet skal ha råd til å pusse opp disse byggene på egenhånd må de ta midler fra utdanningen og forskningen. Vi mener at staten må bidra inn i dette, så kan vi konsentrere våre ressurser om å utdanne folk, sier Paus-Knudsen.