Fresht: Westerdals Oslo ACTS lokaler på Vulkan var nye i 2011. Nå er skolebygget åsted for et drama som involverer millioner av påstått urettmessige støttekroner. Arkivfoto: Skjalg Bøhmer Vold

Westerdals siktet for grovt bedrageri

Tirsdag aksjonerte politiet mot Westerdals og eierne for å sikre elektroniske bevis. Samtidig tok Økokrim ut siktelse mot skandale-skolen.

– Westerdals Oslo ACT ble 10. mai kjent med at Økokrim har tatt ut siktelse mot høyskolen vedrørende forhold som fant sted ved tidligere Westerdals School of Communication, opplyser skolen i en pressemelding signert kommunikasjonssjef Vibecke Osfoss.

Siktelsen er for grovt bedrageri, og dreier seg om hvorvidt tidligere Westerdals School of Communication i perioden 2002-2012 fikk uberettiget statlige tilskudd for tre av skolens studietilbud.

– Den nye ledelsen ved Westerdals Oslo ACT har vært opptatt av å finne ut av de aktuelle forholdene og har foretatt en intern gjennomgang av driften ved WSoC i den aktuelle perioden. Resultatene av den interne gjennomgangen delte høyskolen med Kunnskapsdepartementet, heter det videre.

I etterkant av dette ble det klart at [KD anmeldte skolen til Økokrim.](2) I tillegg krever departementet 56 millioner tilbakebetalt.

– Westerdals Oslo ACT er opptatt av å samarbeide aktivt med Økokrim i den videre prosessen, avslutter pressemeldingen.

Overfor VG opplyser skolens advokat, Henning Harborg, at politiet gikk til en «begrenset» aksjon mot eier og skole for å sikre seg elektroniske bevis og dokumenter fra skolen. Han beskriver aksjonen som kortvarig og udramatisk.

Ingen enkeltpersoner skal være siktet ifølge DN, men Økokrim utelukker ikke at siktelsen kan bli utvidet.

Skandalene har forfulgt den kreative høyskolen siden DN avslørte at eierne hadde [hentet ut 105 millioner fra skolen ifjor.](3)

I tillegg til kravet fra KD, har hundrevis av tidligere studenter på Westerdals ACTs forløperskole gått til søksmål for å få tilbake det de mener er for mye innbetalte skolepenger.

Tidligere denne uken ble det kjent at de fleste eks-studentene som deltar i kjempesøksmålet takker nei til tilbudet om 60 prosent av kravet som skolen tilbød dem, skriver E24.