Friterte sanksjoner

Amerika hevner seg på sin motpart i øst ved å ta fra dem burgerne. I hvert fall for en stund.

Det regner i Moskva. Byen som tidligere ble farget av sovjetisk stormannsgalskap og kommunismens feilslåtte masseproduksjon. Blokker og butikker virker tilfeldig plassert, uten en bygningsplan som sørger for friområder mellom de utvaskede husveggene. Enkelte steder ruver gigantiske, firkantede bygninger. Monumenter til minne om den tidligere diktatoren, Josef Stalin. Han bygde dem for å hylle sin allmektighet. Moskovittene kaller dem Stalin-høyhus eller Stalinskie vysotki. I dag er de blitt hoteller, universitetsbygg og bolighus, for dem som ønsker en ekstra robust fasade.

Om du punger ut 500 kroner kan du vandre fornøyd til hotellet med en original Putin-hoodie

Signe Rosenlund-Hauglid, nettredaktør i Universitas

Gatene er fulle av folk som haster forbi på trange fortau. Paraplyene er for store, slik at vi må løfte hodet mot vinden for ikke å gå rett inn i dem som kommer motsatt veg. Sentralt i hovedstaden, på motsatt side av Pushkin-plassen, ligger en stor McDonald’s. Menneskene som virrer ut og inn fra restauranten tenker kanskje ikke over bygningens symbolske verdi. Under sovjets fall i 1991 var denne McDonald’s-restauranten den første vestlige kjeden som etablerte seg i Russland. Et tegn til den amerikanske kapitalismen, midt i alt det grå.

Da situasjonen mellom Russland og Vesten tilspisset seg grunnet Putins krigføring i Ukraina ble denne McDonald’s-restauranten stengt i 90 dager. Kjeden har uttalt at det ikke skyldes konflikten. Likevel har stengingen blitt et symbol på det betente forholdet mellom Russland og USA. Russlands absurde svar var en butikk med høye glassdører som solgte et stort utvalg T-skjorter, med ingen ringere enn president Putin som motiv. Om du punger ut 500 kroner kan du også vandre fornøyd til hotellet i en original Putin-hoodie. På en regnværsdag som denne er det synd de ikke selger paraplyer.

Etter tre måneder kunne Moskvas innbyggere igjen nyte fritert mat. Noe det ser ut til at moskovittene er fornøyd med, der de kommer ut i regnet, bærende på de velkjente posene. Ukraina-konflikten er uløst, men presidentens popularitet vokser. Putin er macho-mannen som tar tilbake det som tilhører Russland. Han lar seg ikke manipulere av press fra EU. Derimot har han tydeligvis latt seg fotomanipuleres inn i rekke effekter. Blant annet ridende på en sibirsk bjørn i bar overkropp på kaffekoppen. Den skal jeg ta med hjem og varme hendene rundt.