Spar tusener i skatt:

Student-selvangivelsen

Det er ikke bare finansakrobater som kan spare stort ved å ta en ekstra kikk på selvangivelsen.

Sommerferien nærmer seg med stormskritt, og snart skal eksamenslesing byttes ut med bading og strandliv. Men med en bunnskrapt studentkonto er det ikke sikkert du kan nyte den duggfriske ute-pilsen du fortjener. Slapp av, forbrukerøkonom Silje Sandmæl vet råd. Med noen få enkle grep i selvangivelsen kan sommerferien være reddet.

Taper på uvitenhet

– Mange unge lar selvangivelsen seile sin egen sjø. Konsekvensen av uvitenheten kan føre til at de betaler mer skatt enn de trenger, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.

Hvis du har kjøpt bolig, hatt sommerjobb et annet sted enn du bor eller tjent noen kroner på utleie kan du ha rett på fradrag på skatten, forteller Sandmæl.

– Den ferdigutfylte selvangivelsen er ofte kun halvferdig. Det finnes en rekke fradrag det er viktig å sjekke, selv for studenter, sier hun.

Tusener å spare

Ett av de viktigste fradragene er for studentene som har klart å skrape sammen nok kroner til å fylle opp BSU-kontoen. Med maksbeløpet på 25 000 kroner fylt opp har du rett på 20 prosent skattefradrag. Det betyr at du kan få 5000 kroner mindre i skatt. Har du betalt for mye i skatt får du pengene igjen. Da er plutselig gutteturen til Magaluf finansiert.

– Satt du ikke inn penger i fjor anbefaler jeg deg å gjøre det i år slik at du kan benytte deg av skattefradraget neste år, sier Sandmæl.

Ikke bare gir boligsparing skattefradrag, det gir også en langt høyere rente enn en vanlig sparekonto. I tillegg går sparepengene dine til noe nyttig, forteller Sandmæl.

Utenbys og hjem igjen

Men det er ikke bare de smarteste sparerne som har penger å tjene i selvangivelsen. Hvis du studerer et annet sted enn du bor og får en jobb der du studerer har du rett på pendlerfradrag.

– Oppfyller du kravene som pendler har du rett på fradragene som gjelder både reise- og matutgifter. Her kan det også være flere tusen å spare, sier Sandmæl.