Opptrening: Universitas fulgte Ole Vegard Nebbneset da han trente seg tilbake til studiehverdagen på Sunnaas sykehus i fjor. I dag er han tilbake i fulltidsstudier ved Universitetet i Tromsø. Arkivfoto: Matthis Kleeb Solheim

Studenter forsikrer seg ikke

Hvis du som student blir ufør kan du måtte leve på 200 000 i året resten av livet. Likevel tegner bare én av seks uføre- eller ulykkesforsikring.

Dette er undersøkelsen:

• Utført av Sentio for Universitas og Norsk studentorganisasjon (NSO)
  • Et representativt utvalg studenter fra hele landet er spurt, totalt 1004 respondenter.
  • Intervjuene er gjennomført i mars 2016
  • Har du tegnet uføre- og ulykkesforsikring i forbindelse med studiet?
  • Ja – 16 %
  • Vet ikke – 10 %
  • Nei – 75 % (Rundet opp til hele prosent)

– Jeg hadde både ulykkes- og uføreforsikring som jeg dro nytte av da jeg ble skadet, forteller Ole Vegard Nebbneset.

Medisinstudenten havnet i en stygg skiulykke, som gjorde at han måtte sette studiene på vent. Da Nebbneset tegnet forsikringen sin ble han del av en minoritet blant studiekollegene sine. Kun én av seks studenter oppgir at de har tegnet uføre- eller ulykkesforsikring i forbindelse med studiene. Samtidig sier én av ti at de ikke vet om de har forsikring eller ikke. Det viser en undersøkelse utført av Sentio på vegne av Norsk studentorganisasjon (NSO) og Universitas.

Les også: Helt uventet kan studiehverdagen snus på hodet. På Sunnaas trener studentene seg opp til å kunne fungere normalt igjen

Viktig forsikring

Nebbneset forteller at forsikringen har hjulpet ham økonomisk. Den dekket blant annet deler av inntekten hans som falt bort da han ble skadet. Selv om han fikk stor nytte av å være forutseende, var ikke ideen hans egen.

– Jeg tegnet forsikring etter pålegg fra muttern.

I perioden etter ulykken fikk Nebbneset rehabilitering på Sunnaas sykehus på Nesodden for å trene opp kroppen, som hadde fått lammelser etter ulykken. Der var forsikring var et tema som ble hyppig diskutert blant pasientene.

– Det er klart forsikring blir et samtaleemne når en har blitt syk eller skadet som vi var der, men alle pasienter har ulike utgangspunkt. Selv havnet jeg jo i en skiulykke, og hva en får utbetalt avhenger av mange ulike faktorer.

Medisinstudenten er likevel ikke i tvil om at det er lurt å tegne forsikring.

– Det blir jo en ekstrautgift. Men det er viktig å prioritere. Du vet aldri når en ulykke kan inntreffe, og som studenter har vi lite sikkerhetsnett, sier Nebbneset.

Studenter har ikke det samme vernet som arbeidstakere dersom det skulle skje en ulykke

Therese Eia Lerøen, leder i NSO

Minsteytelse

Studenter som ender opp som uføretrygdede får hjelp av NAV, men kan ikke regne med noen romslig økonomi. Minsteytelsen er på drøye 200 000 kroner brutto i året. Blir du ufør før fylte 26 vil du ende opp med noe høyere satser enn minsteytelsen til uføretrygdede, men utbetalingene vil likevel begrense seg til rundt 250 000 kroner.

Studenter, som Nebbneset, som må avbryte studiene, men som har planer om å komme seg tilbake til studiehverdagen senere, kan få arbeidsavklaringspenger (AAP) fra NAV i tiden de er vekk. Studentene må da ha avbrutt studiene helt, og ha som mål å gjenoppta studiene, ifølge NAVs ytelsesavdeling.

– Det holder ikke at studieprogresjonen har blitt redusert – studentene må ha avbrutt studiene helt for å få krav på arbeidsavklaringspenger. Ordningen er en sikkerhetsventil der en trenger behandling utover perioden som dekkes av Lånekassens støtteordninger, opplyser en talsperson fra NAVs ytelsesavdeling til Universitas.

Behov for drahjelp

I helgen vedtok NSOs landsmøte en ny velferdspolitisk plattform, der det slås fast at «alle studenter skal ha tilbudet om en ulykke- og uføreforsikring, subsidiert betydelig av staten». Leder Therese Eia Lerøen tror at en av årsakene til at så få studenter har forsikring er at de ikke har tenkt over det som nødvendig.

– Mange studenter har nok aldri blitt fortalt at de ikke er forsikret, siden de ikke har hatt behov for egen forsikring tidligere. Dette er ikke den samme problemstillingen i arbeidslivet, hvor arbeidsgiver har ansvar for yrkesskadeforsikring gjennom lovverket.

Studenter er særlig sårbare. Private forsikringer er eneste alternativ.

– Det er et problem. Når det nå viser seg at studentene ikke har kompensert for dette ved å tegne privat forsikring blir de veldig sårbare, sier Lerøen.

Illustrasjon: Lise Blekastad

idalw@universitas.no