Spådame: Leder for NSO, Therese Eia Lerøen, avslører store indre uenigheter i organisasjonen før landsmøtet i helgen.

Spår store uenigheter

NSO-leder Therese Eia Lerøen forventer høy temperatur på helgas landsmøte i NSO.

I helgen går landsmøtet til Norsk Studentorganisasjon (NSO) av stabelen. Møtet foregår fra torsdag 21. april til søndag 24. april. Det er varslet store og høylytte diskusjoner rundt sentrale temaer i NSO.

Nåværende leder, Therese Eia Lerøen, ser spent frem til alle diskusjonene som vil ta sted. Blant annet skal NSO gjennomgå prinsipprogrammet, som vil si hva de som organisasjonen skal stå for.

– I år vil det skje veldig mye. Prinsipprogrammet er det viktigste dokumentet til NSO. I tillegg skal vi ta opp to store politiske plattformer, som er velferds- og utdanningspolitikken.

Grobunn for konflikt

Innad i NSO er det stor uenighet om inntekts- og formuegrensen for å kunne motta stipend fra lånekassen. Uenighet er det også om hvorvidt reisestipendet for studenter i Norge skal beholdes eller fjernes.

– Utover det er det blant annet foreslått å øke studentrabatten hos NSB til 90 prosent. I tillegg skal vi debattere om institusjonene skal være pliktig til å tegne ulykkes- og uføresforsikring for sine studenter, slik de gjør for sine arbeidstakere, sier hun.

Utdanningspolitikken er også grobunn for konflikt. Landsmøtedeltagerne skal stemme om kostnader tilknyttet studenter i praksis skal være institusjonenes eller Kunnskapsdepartementets ansvar.

Det blir veldig mange spennende politiske debatter som kommer til å prege hva NSO skal mene i veldig mange år fremover»

Therese Eia Lerøen, leder i Norsk studentorganisasjon

– Jeg tror det blir veldig mange spennende politiske debatter som kommer til å prege hva NSO skal mene i veldig mange år fremover. Politikken vår vil også påvirke hva politikerne skal mene, sier Lerøen.

Tøffe kandidater

Til helgen skal Landsmøte også velge ny leder. I år valgte Valgkomiteen å levere en delinnstilling på ledervervet og to kandidater, ikke én som i fjor. Komiteen innstiller både UiOs Marianne Andenæs og Ingrid Moe Albrigsten fra Høgskulen i Sogn og Fjordane.

Universitas forsøkte å få tak i leder i Valgkomiteen, Lasse Heggedal, for en kommentar, men han var ikke tilgjengelig. Ingen andre i Valgkomiteen ønsket å svare for Valgkomiteen.

På NSOs nettsider begrunner Valgkomiteen innstillingen sin. Der beskriver komiteen Andenæs som en inkluderende leder:

– Hun ser menneskene rundt seg, og evner å lede gjennom andre. Marianne vil bli en leder som kommer til å prioritere de vanskelige sakene, og skyr ikke unna store utfordringer.

Motkandidat Moe Albrigtsen blir beskrevet som en samlende og tydelig leder:

– Ingrid vil bli en leder som ikke er redd for å ta tak i de tøffe sakene. Ingrid framstår som en utadvendt person med et vinnende vesen, skriver Valgkomiteen.