Lærerløft: UiO opplever også en sterk vekst i den femårige lærerutdanningen som nå er den mest attraktive lærerutdanningen i Norge. Realfag og informasjonsteknologi er fortsatt ettertraktet. Arkivfoto: Håkon Benjaminsen

Årets søkertall

15. april gikk fristen ut for å søke opptak til høyere utdanning. Nå er tallene klare.

De mest populære utdanningene:

• Politihøgskolen, Politiutdanning, Oslo – 1898 søkere
  • Norges Handelshøyskole, Siviløkonomutdanningen – 1892 søkere
  • Universitetet i Oslo, Rettsvitenskap (jus), master – 1724 søkere
  • Høgskolen i Oslo og Akershus, Sykepleierutdanning -1684 søkere
  • Universitetet i Bergen, Rettsvitenskap – 1599 søkere
  • Kilde: Samordna opptak (listen inkluderer ikke private høyskoler)

Tallene fra Samordna opptak viser at oljestudiene er innhentet av den brutale virkeligheten i bransjen. Yrker som vanligvis er dominert av menn opplever stor pågang av kvinner. Siviløkonomutdanningen er ikke lenger det mest populære førstevalget for søkerne, mens Westerdals tilsynelatende har ridd stormen av.

Flest førstevalgssøkere

Politiutdanningen ved Politihøgskolen i Oslo har høyest antall førstevalgssøkere, det er en økning på 22 prosent. Det er en knepen seier over siviløkonomutdanningen ved Norges Handelshøyskole og vinner med kun seks søkere (se faktaboks). Den femårige utdannelsen i Rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) kommer på en hederlig tredjeplass.

UiO opplever også en sterk vekst i den femårige lærerutdanningen som nå er den mest attraktive lærerutdanningen i Norge. Realfag og informasjonsteknologi er fortsatt ettertraktet. I år har dobbelt så mange jenter søkt seg til studieprogrammene nanoelektronikk og robotikk, samt språk og kommunikasjon sammenlignet med fjoråret.

– Vi har jobbet lenge og hardt med å rekruttere jenter til studier i informasjonsteknologi, så dette er gode nyheter, forteller professor Kristin Braa ved Institutt for Informatikk ved UiO.

Ny høydare for helse

En av årets store overraskelser er sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Med en økning på 30 prosent har utdanningen plassert seg på en solid fjerdeplass. Totalt har skolen opplevd en økning på syv prosent sammenlignet med fjoråret. Prorektor ved HiOA, Nina Waaler, er storfornøyd med tallene.

– Vi ser at helsefagene tiltrekker seg spesielt mange søkere i år. Helse og – omsorgsfeltet er et fagfelt med store forventninger til vekst og innovasjon i tiden framover, sier Waaler.

Det er ikke rart unge blir skremt bort fra disse studiene

Christoffer Vikebø Nesse, leder for Tekna Student

Westerdals flyter

– Vi er veldig fornøyde med at årets søkertall for Westerdals Oslo ACT er på høyde med fjoråret, og vi er glade for at søkerne fremdeles har tillit til oss, på tross av mye mediefokus på gamle saker i det siste, sier rektor Tine Widerøe.

Det ser ikke ut til at kravet på 56 millioner fra Kunnskapsdepartementet har preget søkermassen til Westerdals i stor grad. Det er studiene innen spilldesign, «visual effects» og scenekunst som merker størst pågang.

Fremtidsrettede på BI

Det er bachelorstudiet i entreprenørskap og økonomi som har økt mest ved Handelshøyskolen BI i år.

– Det er gledelig å se at studenter har ambisjoner om å bidra til å skape sin egen fremtid, og kanskje også starte sin egen bedrift, sier rektor Inge Jan Henjesand.

Også masterstudiet i strategisk markedsføringsledelse har stor pågang. Skolen har rullerende opptak, men har opplevd en nedgang i søkerantallet siden rekordåret 2015.

Problemer for petroleum

– I likhet med i fjor ser vi en nedgang i søkertallene til petroleumsfagene. Det er ikke rart unge blir skremt bort fra disse studiene når man kontinuerlig hører om oppsigelser fra oljebransjen i nyhetene, sier Christoffer Vikebø Nesse, leder for Tekna Student.

De nasjonale søkertallene viser en drastisk nedgang til petroleumsstudier. Ifølge Dagens Næringsliv hadde petroleumsfag på NTNU 420 søkere til 53 studieplasser for tre år siden. Dagens tall viser at det nå kun er 31 søkere til 29 plasser. Motvinden er desto sterkere for Universitetet i Stavanger. Der har søkertallene til ingeniørfag, og petroleumsgeologi falt med 70 prosent siden i fjor.