Skitne forhold: Fagforeninger mener at det trengs en oppvask i renholdspraksisen ved UiO.

– UiO svikter renholderne

Fagforeninger raser mot elendige arbeidsvilkår for eksterne renholdere på Blindern. Universitetet nekter å uttale seg.

UiO renhold
Uio renhold
UiO renhold
renhold
UIO renhold

Renholdet ved UiO

• En tredjedel av renholderne er internt ansatte, de resterende er ansatt privat.
  • UiO kjøper tjenester av Royal Renhold AS, Elite Service Partner AS, ISS Renhold AS, Trygg Renhold AS og AB Solutions AS.
  • Ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Bergen utføres største delen av renholdet av private selskaper. NTNU har alt i eget regi, mens Universitetet i Tromsø har en ordning lik den UiO har.

I flere år har Universitetet i Oslo (UiO) benyttet seg av renholdere fra private renholdsbyråer. Nå retter fagforeningen Norsk Tjenestemannslag (NTL) kraftig kritikk mot UiO-ledelsen, etter at de har registrert flere grove brudd på arbeidsmiljøloven for renholdsfirmaet til universitetet.

– Vi har sendt brev til eiendomsdirektøren og bedt han redegjøre for hvordan UiO ivaretar tilsynsplikten ovenfor eksterne renholdere. Vi er ikke fornøyde med svaret vi fikk. Eiendomsavdelingen har aldri sjekket arbeidsmiljø og arbeidssikkerheten blant de eksterne renholderne, sier Natalia Zubillaga, nestleder i NTL.

I dag jobber to tredjedeler av renholdspersonellet ved universitetet i eksterne byråer (se faktaboks). Flere av disse renholderne har rapportert om elendige arbeidsvilkår på Blindern. NTL har sett seg lei av at UiO ikke tar grep.

Billigst mulig tjenester

– Nå sist var det en renholder med en arbeidskontrakt der det sto at vedkommende arbeidet fire timer per dag. I realiteten hadde personen jobbet i åtte timer hver dag i over ett år. Vedkommende tok dette opp med arbeidsgiver ved flere anledninger uten at arbeidsgiver økte stillingsprosenten eller ga en ny kontrakt, forteller Zubillaga.

Siden det reelle timeantallet renholderen jobbet ikke sto i kontrakten, fikk vedkommende utbetalt mindre enn personen hadde krav på ved sykemelding. NTL organiserer kun offentlig ansatte så de videreformidler eksterne renholdere til Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). De representerer renholder fra private renholdsbyråer.

Det er universitetets ansvar å sjekke at sosial dumping ikke foregår på UiO

Natalia Zubillaga, nestleder i NTL

Skuffet over UiO

NAF bekrefter til Universitas at de har mottatt flere henvendelser fra renholdere ved UiO. Saksbehandler i NAF, Geir W. Gamborg-Nielsen, forteller at fagforeningen har hatt utfordringer knyttet til renholdet ved UiO i årevis.

UiO og ett renholdselskap ble nylig enig om å redusere prisen på vasketjenester, forteller Gamborg-Nielsen. Det førte til at selskapet reduserte timeantallet og lønnen til sine ansatte.

Gamborg-Nielsen mener lønnsreduksjonen tvinger renholdere til å søke etter en ekstra deltidsjobb.

– I de fleste tilfeller medfører lavere lønn og timeantall at renholderen må utføre samme mengde arbeid på kortere tid. Eventuelt må de jobbe gratis for å kunne utføre jobben forsvarlig, sier han.

Offentlige anbudsprosesser, der selskapene som tilbyr det billigste og mest effektive renholdet får kontrakten, forverrer arbeidsvilkårene for renholdere i privat sektor, mener han.

– Det offentlige er dessverre en versting hva det gjelder å presse prisene nedover. De er dermed den aktøren som bidrar mest til sosial dumping og utnyttelse av mennesker i Norge. Det er vår erfaring, sier han.

Skitne forhold

Nylig ble ISS AS, ett av renholdsbyråene ved UiO, slaktet i en tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet. Ifølge Dagbladet ble renholdsbyrået kritisert for at:

• ansatte har fått for lite lønn
  • manglende registrering av hvor mye de ansatte har jobbet
  • ansatte opplever mer tidspress

Tilsynsrapporten er basert på undersøkelser gjort på fem hoteller ISS leverer tjenester til. Morten Kjerstad Larsen ved Arbeidstilsynet forteller til Universitas at kritikken er generell for ISS, og derfor også gjelder for ansatte ved UiO.

– De varslede påleggene gjelder ISS nasjonalt. Hvis det blir fattet vedtak i tråd med det som er varslet vil det gjelde for alle ISS-virksomheter i Norge, sier han.

Ingen overraskelse

Brede Edvardsen, tillitsvalgt i NAF, er ikke overrasket over funnene i tilsynsrapporten.

– Disse problemene kjenner vi dessverre godt til. Dette gjelder ikke bare ISS, men alle de store aktørene i renholdbransjen, sier han.

Heller ikke Natalia Zubilliaga fra NTL er overrasket over forholdene som ble avdekket.

– Tilfellene vi har registrert her på UiO bekrefter jo at dette skjer. Det er universitetets ansvar å sjekke at sosial dumping ikke foregår på UiO, sier hun, men understreker at hun ikke har fått lest rapporten.

Vi diskuterer ikke våre leverandører eller medarbeidere i media

John Skogen, eiendomsdirektør ved UiO

Vasket seg bort

ISS AS er blant de største renholdsbyråene i både Norge og Europa. I forkant av tilsynsrapporten hadde Dagbladet flere kritiske oppslag om selskapet. Flere ansatte sto fram og fortalte om brudd på arbeidsmiljøloven og dårlige arbeidsforhold.

Kommunikasjonsansvarlig i ISS, Jens Bjørneboe forteller at de synes tilsynsrapporten var konstruktiv. Bjørneboe understreker likevel at selskapet er objektivt uenig i enkelte av funnene. Han ønsker også å avkrefte at selskapets renholdere har dårlige arbeidsvilkår.

– Ingen i ISS jobber uten å få den lønna de har krav på. Renholderne våre jobber i normert arbeidstid. Alt utover dette får de overtidsbetaling for, sier Bjørneboe.

Nekter svare

Eiendomsdirektøren ved UiO, John Skogen, ønsker ikke å kommentere kritikken fra fagforeningene.

– Vi diskuterer ikke våre leverandører eller medarbeidere i media. Det mener vi ikke tjener saken. NTL og de andre fagforeningene er alltid velkommen til å møte oss for å diskutere slike saker i de fora som er avtalt mellom partene.

magnusek@universitas.no